Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
14.Czowiek jest osob1..1.. Perrsonalliizzm w konttekciieiinnych ujjczzowiieka. pojcie osoby. osoba (gr. ........, prosopon; ac. persona ) pierwotnieoznaczao "twarz, mask, nastpnie ujcie czowieka jako istotyrozumnej i wolnej. czowiek jako istota rozumna i wolna, yjca w wiecie wartoci irelacji spoecznych. okrelenie czowieka, podkrelajce jego podmiotow, obiektywnwartoi ludzkgodno. pojcie personalizmu. koncepcja filozofii, podkrelajca wartoi godnoczowieka jakoosoby. nurt filozofii wspczesnej, goszcy nadrzdnowartoci osobyludzkiej wobec uwarunkowaspoeczno-ekonomicznych orazhistorycznych1..2.. Perrsonalliizzm w konttekciieiinnych ujjczzowiieka. rrooddzzaajjee ppeerrssoonnaalliizzmuu. humanistyczno-spoeczny Emmanuel Mounier (1905-1950). metafizyczno-chrzecijaski Jacques Maritain (1882-1973)1..3.. Perrsonalliizzm w konttekciieiinnych ujjczzowiieka. rrodzzajje perrssonalliizzmu. aksjologiczny Max Scheler (1874-1928). iinntteeggrraallnnyy Kaarrooll Woojjttyyaa ((11992200--22000055))1..4.. Perrsonalliizzm w konttekciieiinnych ujjczzowiieka. iinnddyywiidduuaalliizzm. preferowanie indywidualnej, czsto skrajnierozumianej, wolnoci. pierwszorzdne znaczenie korzyci wasnej interesu iskutecznoci. preferencja ugody spoecznej i konsensualizmu jakopodstawy ycia spoecznego i etycznego. skrajny liberalizm jako indywidualizm w wymiarzespoecznym. przykad: skrajny liberalizm, utylitaryzmindywidualistyczny1..5.. Perrsonalliizzm w konttekciieiinnych ujjczzowiieka. ssoccjjoccenttrryyzzm. pierwszorzdna rola i znaczenie spoeczestwajako punktu odniesienia dla rozumieniaczowieka. prymat spoecznoci nad jednostk. pprreeffeerreennccjjaa ssooccjjoollooggiizzmuu aannttrrooppoollooggiicczznneeggoo iietycznego. przykad: marksizm, kkoommuunniittaarryyzzm1..6.. Perrsonalliizzm w konttekciieiinnych ujjczzowiieka. ffuunnkkccjjoonnaalliizzm. ujcie czowieka z perspektywy funkcji, jakie posiada ijakie spenia. preferencja funkcjonalizmu (funkcje i funkcjonalno)jako podstawy rozumienia i wartociowania czowieka. funkcjonalnoczowieka rozumiana biologicznie,spoecznie, historycznie, pragmatycznie, itd.. czowiek jako suma rnych funkcji, jako wcielonafunkcja biologiczno-spoeczna. przykad: pozytywizm, naturalizm Nietzschego1..7.. Perrsonalliizzm w konttekciieiinnych ujjczzowiieka. iinnssttrruumeennttaalliizzm. ujcie czowieka z perspektywy przedmiotowoinstrumentalnej. przydatnoi uytecznoczowieka jako kryteria jegowartoci osobowej. wartoi godnoczowieka zaley od tego, na ile i doczego moe byuyty, wykorzystany. czowiek traktowany jako narzdzie do celu(instrument) i przedmiot uywania. przykad: pragmatyzm, utylitaryzm, skrajny liberalizm,marksizm2..1.. Gwne ttezzy perrsonalliisttyczznegoujjciia czzowiieka. wartoi godnokadego czowieka jest fundamentalnietaka sama. wartoi godnoczowieka tkwi w nim samym, w tym, ejest czowiekiem. osoba ludzka nie moe bytraktowana nigdy jako przedmiotani narzdzie i rodek do celu, ale stanowi podmiot i cel. osobie ludzkiej przysugujniezbywalne prawa, na czele zprawem do ycia od poczcia do naturalnej mierci. prawa czowieka sniezbywalne tzn. e wypywajz naturyludzkiej i adna instancja ich nie moe zmienilubczowiekowi odebra, std tylko deklaracje a niekonstytucje praw czowieka2..2.. Gwne ttezzy perrsonalliisttyczznegoujjciia czzowiieka. priorytet relacji midzyosobowych wobec relacjiprzedmiotowych. egzystencjosoby ludzkiej okrelajw zasadniczy sposbjego relacje midzyosobowe (a wic relacje midzyczowiekiem a czowiekiem i pomidzy czowiekiem aBogiem), a nie jego odniesienia do wiata rzeczy. osoba ludzka posiada w sobie walor niepowtarzalnoci,stanowicy podstawtosamoci osobowej czowieka. osoba ludzka posiada walor nadrzdnoci wzgldemwszystkich wartoci materialnych, struktur spoecznych,ekonomicznych itd.3.1. Analiza integralnoci osoby ludzkiej. ppoottrrzzeebbaa iinntteeggrraallnneeggoo uujjcia osoby z perspektywyffiilloozzooffiicczznneejj rola i znaczenie personalizmu. ssffoorrmuuowanie integralnej definicji osoby ludzkiejddllaa wsszzyyssttkkiicchh nnaauukk jjeeddnnoocczzeenniiee,, ddllaa ffiilloozzooffiiii,,tteeoollooggiiii,, ppssyycchhoollooggiiii,, ppeeddaaggooggiikkii,, nniiee jjeesstt moolliiweemeettooddoollooggiicczznniiee, gdypojcciiee oossoobbyy maa cchhaarraakktteerrffiilloozzooffiicczznnyy. ssyynntteettyycczznnaa wiieeddzzaa oo cczzowieku, dostarczana przezrrne nauki, stanowi too ii sszzeerrsszzyy kkoonntteekksstt ddllaappeerrssoonnaalliissttyycczznneeggoo,, iinntteeggrraallnneeggoo uujjcciiaa cczzoowiieekkaa3.2. Analiza integralnoci osoby ludzkiej. osoba ludzka to indywidualna substancja natury rozumnejdefinicja Boecjusza (480-524). czowiek jest integralnosobludzk. osoba jest zawsze ontycznie integralna w sobie. integralno oznacza caoi jednoelementw,wsptworzcych czowieka. integralnosfer czowieka: duchowej, cielesnej, psychicznej,biologicznej, spoecznej itd.. integralna osoba ludzka jest to jednostkowy, substancjalny icakowity podmiot cielesno-duchowy, zdolny dziaawsposb rozumny, dobrowolny i spoeczny w celuharmonijnego ubogacenia siebie i ludzkoci w zakresiecaego bytu ludzkiego3.3. Analiza integralnoci osoby ludzkiej. podssttawowe passzzcczzyyzznyy iinttegrrallnoccii ossobyylludzzkkiiejj. substancjalno. indywidualno. rozumno3..4.. Analliizza iinttegrrallnocii osoby lludzzkiiejj::substtancjjallno. czowiek jest podmiotem substancjalnym. substancja cielesno-duchowa, samoistna. nie stanowi czci adnego innego podmiotu, lecz istnieje w sobie(in se) i przez siebie (per se). substancja ma pierwszestwo ontyczne przed wiadomoci. czowiek jest podmiotem cakowitym. bycie czowiekiem obejmuje wszystkie warstwy bytu ludzkiego:canaturludzk, wiadomo, podwiadomo, nadwiadomo,cabiopsychiczncao. osoba nie jest tylko jednym elementem i nie ogranicza sidosamej sfery duchowej czowieka3..5.. Analliizza iinttegrrallnocii osoby lludzzkiiejj::substtancjjallno. cczzowiek jest podmiotem urzeczywistniajcymddyynnaamiicczznniiee waassnnyy bbyytt. osoba ludzka dziaa w celu ustawicznegourzeczywistniania siebie. czowiek jest istotdynamiczn, stajcsi,zmieniajc, rozwijajc. czowiek urzeczywistnia wartoci, realizuje siebie wdziaaniu, rozwija swoje czowieczestwo. osoba odkrywa i realizuje sens swego istnienia3..6.. Analliizza iinttegrrallnocii osoby lludzzkiiejj::substtancjjallno. cczzowiiekk jjesstt iissttottssamodzziiellnonttyycczzniie. samodzielnoontyczna czowieka sprawia, eludzka osoba nie moee bbyytraktowana jakoprzypadolub czczegolub kogo. czowiek nie jest elementem skadowym innegobytu, innego czowieka, np. embrion ludzki wonie matki nie jest dodatkiem, przypadociosoby matki, ale odrbnosob3..7.. Analliizza iinttegrrallnocii osoby lludzzkiiejj::iindywiiduallno. cczzowiek jest indywidualnjjeeddnnoossttkk(indywiduum). osoba ludzka jest zawsze konkretn, jednostkowsubstancj. czowiek jest bytowindywidualnoci. kada ludzka jednostka jest jedyna i niepowtarzalna wswej specyfice, yciu wewntrznym, realizowanychwartociach, podejmowanych wyborach. czowiek jest jednostkpoprzez materi, a osob,metafizycznosobowoci poprzez duchowo(J.Maritain)3..8.. Analliizza iinttegrrallnocii osoby lludzzkiiejj::iindywiiduallno. cczzoowiieekk jjeesstt ppooddmiiootteem jjeeddnnoossttkkoowyym. podmiot osobowy to byt konkretny, jeden iniepowtarzalny. czowiek jako podmiot jednostkowy yje w okrelonychwymiarach czasu i przestrzeni. posiada niepowtarzalne, sobie tylko waciwe, cechy iprzymioty. osoba jest jedyna, nieprzemienna, niezamienna,niepowielalna, niepodzielna3..9.. Analliizza iinttegrrallnocii osoby lludzzkiiejj::rrozzumno. cczzoowiieekk jjeesstt ppooddmiiootteem cciieelleessnnoo--dduucchhoowyym. osoba jest podmiotem, a wic posiada istnienieduchowe, bytowanie w sobie i w siebie. podmiot integrujcy dwa wymiary: cielesny i duchowy. cczzowiek jest istotrozumn. zdolnodo mylenia. samowiadomo. zdolnodo mioci3..10.. Analliizza iinttegrrallnocii osoby lludzzkiiejj::rrozzumno. cczzowiiekk jjesstt iissttottwoln. moliwowyybboorruu ii ddeeccyyzzjjii:: indeterminacja. zdolnodo twrczego dziaania:autodeterminacja. samostanowienie o sobie. odpowiedzialno3..11.. Analliizza iinttegrrallnocii osoby lludzzkiiejj::rrozzumno. oossoobbaa lluuddzzkkaa czy, zawiera w sobie rozum, serceii wooll. oossoobbaa lluuddzzkkaa jjeesstt orodkiem i centrum tychsprawnoci. aakkttyy dduucchhoowee:: poznania, mioci i wolnociwzzaajjeemnniiee ssiiwaarruunnkkuujjw yciu osobowym3..12.. Analliizza iinttegrrallnocii osoby lludzzkiiejj::rrozzumno4.1. Analiza strukturalna osoby ludzkiej. w analliizziie ossobyy lludzzkkiiejj mona wyyrrniittrrzzyy wyymiiarryy::. ontyczny. spoeczny. transcendentny4.2. Analiza strukturalna osoby ludzkiej. wyymiiaarr oonnttyycczznnyy. czowiek posiada ontologiczndwupaszczyznowo. czowiek jest jednocizoonz dwu paszczyznbytowych: materii i ducha, tworzcych jednosubstancjaln. materia i duch tworzjednopsychofizyczn. c...zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl