Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

 

Temat: Niepełnosprawność. Separacja czy integracja? Postawy społeczne wobec osób               niepełnosprawnych.

 

 

PLAN.

 

2.      Czym jest niepełnosprawność?

Niepełnosprawność to stan będący efektem dysfunkcji natury fizycznej lub psychicznej, ubytku anatomicznego lub wynikły z urazów, schorzeń lub zaburzeń rozwojowych i powodujący znaczące ograniczenie możliwości wykonywania przez jednostkę podstawowych czynności życiowych. (samoobsługa, przemieszczanie się, czynności manualne, orientacje w otoczeniu, zdolność komunikowania się z innymi ludźmi oraz czynności związane z uczeniem się, wykonywaniem pracy, życiem rodzinnym czy prowadzeniem gospodarstwa domowego)

 

3.      Integracja i separacja.

Integracja społeczna -  zespolenie i zharmonizowanie elementów zbiorowości społecznej wyrażające się  częstością kontaktów, ich intensywnością i wspólnotą ideową

Separatyzm - dążenia do odrębności, działalność mająca na celu wyodrębnienie się mniejszości społecznych

 

4.      Reakcje środowiska na osoby niepełnosprawne.

Społeczeństwo dostrzegając odchylenia od normy ludzi niepełnosprawnych reaguje:

o              Tworząc stereotypy na temat osób niepełnosprawnych

o              Stygmatyzując osoby posiadające określoną cechę nie będącą tzw. normą

o              Tworząc konkretne postawy (pozytywne lub negatywne)

 

POSTAWY NEGATYWNE

3        Stereotypy - nadawanie określonej grupie pewnych cech...nie mając przy tym kontaktu z ową grupą, ludzie posługują się stereotypami ponieważ nie maja możliwości wyrobienia sobie opinii na temat człowieka/grupy. W stereotypach na temat osób niepełnosprawnych dominują dwie cechy. Jedna to fakt że są oni postrzegani jako osoby lękliwe i niepewne siebie. Druga uzasadnia brak akceptacji i izolację społeczną tej grupy ponieważ przypisuje się jej podejrzliwość i skrytość. Niepełnosprawni są postrzegani jako jednostki wycofujące się z życia społecznego i kojarzone są z niepowodzeniami życiowymi.

4        Piętnowanie - wywołane negatywną oceną, przyczyną jest cecha która odróżnia osobę od innych, na skutek tego potępia się ją i eliminuje z grupy, wyraźne jest przez stosowanie obraźliwych określeń. Zjawisko piętnowania staje się w relacjach środowisko społeczne-osoba niepełnosprawna jednym z istotnych mechanizmów izolacji społecznej

5        Postawy: Postawa obojętności - polega na unikaniu kontaktów, które zobowiązywałyby do pomocy, kontakty ograniczają się do pozdrowień, zachowany jest szacunek dla osoby niepełnosprawnej,

Postawa odrzucająca - u unikanie jakichkolwiek kontaktów a nawet okazywanie lekceważenia i okazywanie swej przewagi związanej ze sprawnością

Postawa agresywna - polega na przemocy słownej i fizycznej, dodatkowo ogranicza jej codzienne funkcjonowanie

 

 

 

 

POSTAWY POZYTYWNE

2        Wsparcie społeczne - przejawia się poprzez troskę, zainteresowanie i życzliwość, wiąże się z pomocą. W zależności od udzielanego wsparcia dzielimy na:

a)      Wsparcie informacyjne - polega na dostarczaniu informacji o możliwościach przeciwdziałania niepełnosprawności, o możliwościach i sposobach leczenia i rehabilitacji, o problemach związanych z niepełnosprawnością, o instytucjach udzielających pomocy osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom

b)     Wsparcie emocjonalne - osoby niepełnosprawne oraz członkowie ich rodzin przeżywają kryzys psychiczny dowiadując się o ograniczeniu sprawności swojej lub bliskiej osoby. Potrzebują wtedy zrozumienia, wysłuchania i życzliwości, zazwyczaj są to osoby z grupy samopomocy, stowarzyszeń osób niepełnosprawnych lub stowarzyszeń rodzin osób niepełnosprawnych

c)      Wsparcie materialne -  przez dostarczanie środków materialnych i finansowych oraz darów (opału, odzieży, sprzętu gospodarczego)

d)     Wsparcie przez świadczenie usług - osoby niepełnosprawne mają problem z wykonywaniem pewnych codziennych czynności, jedne nie radzą sobie z nimi częściowo,i takim potrzebna jest pomoc, inne w ogóle, i te trzeba wyręczać

e)      Wsparcie w rozwoju - omówione wcześniej rodzaje wsparcia składają się na wsparcie w rozwoju, wyrównywanie szans związanych z możliwością nauki, wypoczynku, grupy samopomocy (osoba, która początkowo była „biorcą” teraz jest „dawcą” i udziela wsparcia „osobom słabszym psychicznie i fizycznie”, mniej doświadczonym

 

5.      Klasyfikacja postaw wobec osób niepełnosprawnych

Przez pojęcie postawy rozumie się trwały sposób oceniania danego przedmiotu i emocjonalnego nań reagowania oraz względnie trwałych przekonań o jego naturze i właściwościach a także względnie trwałych dyspozycji do zachowań wobec tego przedmiotu.

2        Postawy uczuciowe               - pozytywne               a) życzliwość

b) sympatia

                                                        - negatywne               a) niechęć do osoby

                                                        - pośrednie              a) współczucie, litość

                                                                                    b) obojętność

3        Postawy wolicjonalne - pozytywne               a) akceptacja kontaktów

b) chęć utrzymania kontaktów

- negatywne              a) unikanie kontaktów

                            b) unikanie widoku inwalidztwa

- pośrednie              a) niesienie pomocy

                            b)przyglądanie

4        Postawy intelektualne- pozytywne              a)bardzo pozytywna ocena wartości osoby niepełnosprawnej (uznanie, podziw, szacunek)

- negatywne              a) ujemna ocena cech osoby niepełnosprawnej

- pośrednie              a) ocena cech osoby niepełnosprawnej zarówno

pozytywna i negatywna

                            b) ciekawość, zainteresowanie

 

7.      Można wyróżnić trzy typy relacji między osobą niepełnosprawną a społeczeństwem:

- „spontaniczna partycypacja”- jest charakterystyczna dla społeczeństw rozwijających się, w których kalectwo i niepełnosprawność nie są postrzegane jako istotne problemy społeczne, gdyż jest wiele innych wymagających szybkiej interwencji (Np.: głód, choroby zakaźne), obecność niepełnosprawnych jest „widzialna” ale nie partycypują oni na równych prawach

 

- „separacja” - kraje o przejściowym stopniu rozwoju - niepełnosprawność spostrzegane są jako poważny problem, ale raczej medyczny niż społeczny. Osoby niepełnosprawne są „niewidzialne” przebywają w  instytucjach zamkniętych lub w domach

-  „integracja” - kraje wysoko rozwinięte z dużą tradycją rehabilitacji społecznej dla osób niepełnosprawnych. Zniesienie barier społecznych powoduje, że większość osób niepełnosprawnych jest „widzialna” - może partycypować w życiu społecznym na równych prawach z innymi.

 

8.      Dane CBOS

 

 

 

 

 

 

 

 

9.      Bibliografia

 

Flanczewska-Wolny M., Jakość życia w niepełnosprawności - mity a rzeczywistość, IMPULS, Gliwice-Kraków 2007.

Kawczyńska-Butrym Z., Niepełnosprawność - specyfika pomocy społecznej, BPS, Katowice 1998.

Łąkowski R., Encyklopedia popularna. PWN, Warszawa 1982.

Ochoczenko H., Nowicka A., Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych, IMPULS, Kraków 2006.

Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, wyd. IFiS PAN, Warszawa 1996.

Ostrowska A., Sikorska J., Gonciarz B., Osoby niepełnosprawne w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, wydawnictwo przemysłowe WENA, Warszawa 2001.

www.bip.powiat.wloclawski.pl/bip_download.php?id=1901

www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2000/K_085_00.PDF

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl