Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}MECHANIZMY SAMONASTAWNE (SAMOREGULUJĄCE )Obecnie często spotyka się mechanizmy, w których pewne parametrypracy powinny być określone niezależnie od zaistniałych okoliczności nawejściu i wyjściu. Uzyskuje się to stosując złożone układy mechatronicznewyposażone w systemy regulacyjne składające się z mierników, czujnikówi dodatkowych napędów. W wielu przypadkach ten sam (lub zbliżony) skutekmożna osiągnąć, stosując mechanizmy samonastawne (samoregulujące).Najprostsze mechanizmy samonastawne muszą posiadać ruchliwość w = 2.Zwykle stosowane w praktyce układy mechaniczne jako podzespołyurządzeń technicznych są z definicji układami kinematycznymi jednobieżnymi.Jednobieżność występuje wtedy, gdy liczba napędów odpowiada ruchliwościukładu. Tak się dzieje przykładowo w popularnym układzie korbowo-wodzikowym zastosowanym w prasie korbowej pokazanej na rysunku a, zrysunku wynika,żekolejnym położeniom korby (napędzanej od silnika poprzezprzekładnię) odpowiadająściśleokreślone położenia wodzika 3 (suportu).Załóżmy,żeistnieje potrzeba stałego docisku prętów o grubościachx 1 ix 2 siłąP. Powszechnie stosowany, najprostszy jednobieżny mechanizmkorbowo-wodzikowy nie spełnia warunku stałego docisku. W takim przypadkucelowe jest zastosowanie mechanizmu samonastawnego. Funkcjętakąmożespełnićukład z ruchliwościąw = 2 (nie jednobieżny). Taki mechanizm możnazbudowaćna bazie mechanizmu z rysunku a), zastępując łącznik2dwuczłonem2–3(rysunek b). Natomiast oczekiwany efekt regulacji możnauzyskać, włączając sprężynępomiędzy dowolne dwa człony pozostające wruchu względnym (rysunek niżej).można uzyskaćstały w przybliżeniu) dociskzestawień.Przy odpowiednim doborze geometrii układu, punktów mocowania końcówsprężyny oraz parametrów samej sprężyny, (siła F wywodząca od elementusprężystego o współczynniku k wynosiF=k⋅∆x, (∆x- odkształceniesprężyny)można uzyskać stały (w przybliżeniu) docisk zgrzewanychelementów przy różnych grubościachx 1 i x 2 kolejnych zestawieńdwóchprętów.Drugim praktycznym przykładem jest wózek transportowy. Koła nośnewózków transportowych zyskującechęsamonastawności po wprowadzeniudodatkowego stopnia swobody, jakim jest możliwośćobrotu układumocowania ramienia (widelca) względem ramy platformy transportowej (rys.niżej). W sytuacji, gdy kółko jest ustawione niezgodnie zamierzonymkierunkiem ruchu platformy, powstaje dodatkowa siła Fd , która poprzez kółkodziała na widelec, zmieniając jego położenie na zgodne z kierunkiem ruchupojazdu.Następnym przykładem jest pokazany na rysunku niżej tak zwanydyferencjał samochodowy (różnicowy mechanizm zębaty) posiada on kołonapędzające 5 oraz jarzmo 4 wraz z korpusem, w którym są łożyskowanesatelity 2. Koła centralne 1 i 3 napędzają koła jezdne samochodu. Osie obrotukół 1, 2, 3 i 4 przecinają się w jednym punkcie.W strukturze dyferencjału możemy wyróżnić mechanizm obiegowyskładający się z nieruchomej ostoi oraz kół 1, 2, 3, i 4. Mamy więc tutaj czteryczłony ruchome i 4 pary I klasy oraz 2 pary II klasy. Do określenia stopniaruchliwości dla mechanizmów płaskich mamy wzór strukturalnyw=3⋅n−2⋅p1−p 2daje on następującąwartośćruchliwościw=3⋅4−2⋅4−1⋅2=2Ruchliwośćmechanizmu w = 2 (mechanizm różnicowy). Jego ruch jestwyznaczony, jeżeli będąspełnione warunki kinematyczne. Jednym z nich jestustalenie prędkościω5 ;ω5=const . Drugi wynika stąd,że na zakręciesamochód obraca sięwokół punktu 0 odległego o r1oraz r3od płaszczyznsymetrii kół jezdnych. Jeśli nie ma poślizgu między kołami a jezdnią(przed tymω1 r1zabezpiecza dyferencjał) to drugim warunkiem jest. Jeżeli=ω3 r3r3przyjmiemy,że=λtoω3=λ⋅ω1. Po spełnieniu tego warunku mechanizmr1jest jednobieżny. Gdyλ=1– to samochód jedzie prosto, jeśli λ= ∞(kołojezdne związane z osią 1 jest unieruchomione) - to koło jezdne swobodne(związane z osią 3) obracałoby się dwa razy prędzej niż normalnie.Kolejnym przykładem jest przenośna piła do przecinania szyn kolejowychpokazana rysunku niżej.Ruch piły w dół zapewniony jest przez ciężar Q, którego wartość możnazmieniać w zależności od wymaganej prędkości przecinania szyny.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl