Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
studia II stopnia niestacjonarne
Opis Modułu Specjalnościowego: Pedagogika korekcyjna
1. Charakterystyka ogólna
Celem kształcenia realizowanego w ramach modułu specjalnościowego Pedagogika korekcyjna jest przygotowanie pedagogów nauczycieli do pracy na stanowisku pedagoga-specjalisty w zakresie terapii pedagogicznej (nauczyciela-terapeuty). Absolwent specjalności pedagogika korekcyjna dysponuje wiedzą z zakresu prawidłowości i ograniczeń rozwoju dziecka, służącą rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka, przyczyn trudności w uczeniu się, projektowaniu i organizowaniu różnych form pomocy dziecku, wspierających rozwój osobowych i społecznych właściwości ucznia. Absolwent ma umiejętności niezbędne do przygotowania diagnozy pedagogicznej, interpretacji warunków podmiotowych, społeczno-kulturowych i pedagogicznych rozwoju dziecka oraz projektowania i realizacji indywidualnych programów wspomagania i korekcji rozwoju dziecka.
Absolwent specjalności pedagogika korekcyjna posiada kompetencje do podjęcia profesjonalnych zadań pedagoga/nauczyciela w zakresie terapii pedagogicznej w przedszkolu, szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej, potrafi określić przyczyny niepowodzeń edukacyjnych, dobrać określone formy i sposoby udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb dziecka.
Realizacja modułu wymaga uzyskania 38 punktów ECTS.
Realizacja programu umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej niezbędnej do:
· dokonywania diagnozy pedagogicznej rozwoju dziecka, rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz ustalania przyczyn niepowodzeń szkolnych;
· projektowania indywidualnych programów pomocy dziecku, prowadzenia działań pedagogicznych i kształtowania środowiska wspomagającego rozwój dziecka w zależności od rozpoznanych możliwości dziecka, stanu jego rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego; potrafi projektować i prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
· podejmowania działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego placówki w stosunku do dzieci, z udziałem rodziców i nauczycieli;
· wykorzystywania wiedzy o prawidłowościach rozwoju społecznego dzieci do tworzenia środowiska wychowawczego; włączania rówieśników do wspólnego uczenia się, współpracy i uczniowskiego działania;
· planowania i koordynowania zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, wyrównywania ich szans edukacyjnych i promowania ich potrzeb;
· współpracowania z rodzicami i innymi podmiotami na rzecz rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych;
· twórczego wykorzystania elementów własnego warsztatu pracy, włączania innowacji i poszukiwania nowych rozwiązań;
· badania własnych działań, poddawania ich refleksji i opracowania nowych planów i programów działań edukacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych.
Pedagog o specjalności Pedagogika wczesnoszkolna zgodnie z: 1/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z dnia 27 marca 2009 r. Nr 50, Poz.400), 2/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz 3/ Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 roku, może znaleźć zatrudnienie na stanowiskach:
1/ nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania przedszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
2/ nauczyciela-terapeuty w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania przedszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
3/ nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy
w internatach prowadzonych w danym typie szkoły
4/ wychowawcy w szkolnych schroniskach młodzieżowych
5/ opiekuna w żłobkach i klubach dziecięcych sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3
Powyższa koncepcja kształcenia znajduje odzwierciedlenie w konstrukcji modułu specjalnościowego (MS-PK2NS). Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów (Aneks nr …).
MS-PK2NS składa się z 3 modułów przedmiotowych, realizowanych w formie przedmiotów lub rodzajów zajęć.
Realizacja MS-PW2NS obejmuje następujące moduły:
1. Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji
2. Metodyczne rozwiązania z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii pedagogicznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
3. Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela
Moduły są obligatoryjne dla studentów Pedagogiki korekcyjnej.
2. Moduły przedmiotowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS
Moduł przedmiotowy
Przedmiot
Liczba godzin
studia stacjonarne
ECTS
PK2NS 1:
Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji
Pedagogika wczesnoszkolna
Psychologia kliniczna dziecka z trudnościami w uczeniu się
Podstawy pedagogiki korekcyjnej
30(15w+15ćw)/E
30(15w+15ćw)/E
30(15w+15ćw)/E
2
3
3
PK2NS 2:
Metodyczne rozwiązania z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii pedagogicznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Profilaktyka i metodyka działań wychowawczych
Diagnoza i terapia dziecka z trudnościami w opanowaniu umiejętności językowych
Diagnoza i terapia dziecka z trudnościami w opanowaniu umiejętności matematycznych
Specjalne potrzeby edukacyjne – metodyka projektowania działań
Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii
Wspomaganie rozwoju dzieci
Indywidualizacja kształcenia uczniów zdolnych
15(15ćw)/ZO
30(15ćw+15lab.war)
30(15ćw+15lab.war)
15ćw/ZO
15ćw/ZO
30(15ćw+15 lab.war)/ZO
15 (15ćw.)/ZO
2
5
5
4
2
4
3
PK2NS 3:
Rozwój zawodowy i osobowy nauczyciela
Praktyka asytencka pedagogiczna - korekcyjna w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Praktyka pedagogiczna - korekcyjna w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szkołach podstawowych
2 tyg. (40 godz.)
2 tyg. (40 godz.)
2
3
3. Charakterystyka szczegółowa modułów przedmiotowych
3.1. MS-PK2NS 1: Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji
3.1.1. Dane podstawowe
Ogólna charakterystyka merytoryczna/cel
MS-PK2NS 1 umożliwia uzyskanie podstawowych kompetencji w zakresie posługiwania się wiedzą dotyczącą teorii i praktyki edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i terapii pedagogicznej oraz ich podstaw psychologicznych
Liczba ECTS za realizację modułu
8
Przedmioty/zajęcia realizowane w ramach modułu wraz z ECTS
Pedagogika wczesnoszkolna – 2
Psychologia kliniczna dziecka z trudnościami w uczeniu się - 3
Podstawy pedagogiki korekcyjnej – 3
Miejsce w planie studiów
MS_PK2S 1 jest realizowany na I roku studiów
(Aneks …)
3.1.2. Efekty kształcenia
Moduł przedmiotowy umożliwia uzyskanie efektów kształcenia, zgodnie z matrycą efektów kształcenia opisaną w pkt. 3.6. dokumentacji programu kształcenia. Pomiar efektów kształcenia jest opisany w sylabusach przedmiotów.
Symbol efektu kierunkowego
Opis ogólny
Po ukończeniu modułu student:
Opis szczegółowy
Po ukończeniu modułu student:
Przedmiot
WIEDZA
PE2_W07
ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych
ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych nawiązywanych przez uczestników procesu wczesnej edukacji oraz czynnikach wpływających na ich kształtowanie się ...