Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

studia II stopnia niestacjonarne

Opis Modułu Specjalnościowego: Pedagogika korekcyjna

1. Charakterystyka ogólna

              Celem kształcenia realizowanego w ramach modułu specjalnościowego Pedagogika korekcyjna jest przygotowanie pedagogów nauczycieli do pracy na stanowisku pedagoga-specjalisty w zakresie terapii pedagogicznej (nauczyciela-terapeuty).  Absolwent specjalności pedagogika korekcyjna dysponuje wiedzą z zakresu prawidłowości i ograniczeń rozwoju dziecka, służącą rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka, przyczyn trudności w uczeniu się, projektowaniu i organizowaniu różnych form pomocy dziecku, wspierających rozwój osobowych i społecznych właściwości ucznia. Absolwent ma umiejętności niezbędne do przygotowania diagnozy pedagogicznej, interpretacji warunków podmiotowych, społeczno-kulturowych i pedagogicznych rozwoju dziecka oraz projektowania i realizacji indywidualnych programów wspomagania i korekcji rozwoju dziecka.

              Absolwent specjalności pedagogika korekcyjna posiada kompetencje do podjęcia profesjonalnych zadań pedagoga/nauczyciela w zakresie terapii pedagogicznej w przedszkolu, szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej, potrafi określić przyczyny niepowodzeń edukacyjnych, dobrać określone formy i sposoby udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb dziecka.

              Realizacja modułu wymaga uzyskania 38 punktów ECTS.

              Realizacja programu umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej niezbędnej do:

·         dokonywania diagnozy pedagogicznej rozwoju dziecka, rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz ustalania przyczyn niepowodzeń szkolnych;

·         projektowania indywidualnych programów pomocy dziecku, prowadzenia działań pedagogicznych i kształtowania środowiska wspomagającego rozwój dziecka w zależności od rozpoznanych możliwości dziecka, stanu jego rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego; potrafi projektować i prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;

·         podejmowania działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego placówki w stosunku do dzieci, z udziałem rodziców i nauczycieli;

·         wykorzystywania wiedzy o prawidłowościach rozwoju społecznego dzieci do tworzenia środowiska wychowawczego; włączania rówieśników do wspólnego uczenia się, współpracy i uczniowskiego działania;

·         planowania i koordynowania zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, wyrównywania ich szans edukacyjnych i promowania ich potrzeb;

·         współpracowania z rodzicami i innymi podmiotami na rzecz rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych;

·         twórczego wykorzystania elementów własnego warsztatu pracy, włączania innowacji i poszukiwania nowych rozwiązań;

·         badania własnych działań, poddawania ich refleksji i opracowania nowych planów i programów działań edukacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych.

              Pedagog o specjalności Pedagogika wczesnoszkolna zgodnie z: 1/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z dnia 27 marca 2009 r. Nr 50, Poz.400), 2/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz 3/ Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 roku, może znaleźć zatrudnienie na stanowiskach:

1/ nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania przedszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania

2/ nauczyciela-terapeuty w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania przedszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania

3/ nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy
w internatach prowadzonych w danym typie szkoły

4/    wychowawcy w szkolnych schroniskach młodzieżowych

5/   opiekuna w żłobkach i klubach dziecięcych sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 

              Powyższa koncepcja kształcenia znajduje odzwierciedlenie w konstrukcji modułu specjalnościowego (MS-PK2NS). Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów (Aneks nr …).

MS-PK2NS składa się z 3 modułów przedmiotowych, realizowanych w formie przedmiotów lub rodzajów zajęć.

Realizacja MS-PW2NS obejmuje następujące moduły:

1. Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji

2.  Metodyczne rozwiązania z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii pedagogicznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

3. Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela

 

Moduły są obligatoryjne dla studentów Pedagogiki korekcyjnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Moduły przedmiotowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS

Moduł przedmiotowy

Przedmiot

Liczba godzin

studia stacjonarne

ECTS

PK2NS 1:

Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji

 

 

Pedagogika wczesnoszkolna

 

Psychologia kliniczna dziecka z trudnościami w uczeniu się

 

Podstawy pedagogiki korekcyjnej

 

30(15w+15ćw)/E

 

30(15w+15ćw)/E

 

 

30(15w+15ćw)/E

 

2

 

3

 

 

3

 

 

PK2NS 2:

Metodyczne rozwiązania z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii pedagogicznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Profilaktyka i metodyka działań wychowawczych

 

Diagnoza i terapia dziecka z trudnościami w opanowaniu umiejętności językowych

 

Diagnoza i terapia dziecka z trudnościami w opanowaniu umiejętności matematycznych

 

Specjalne potrzeby edukacyjne – metodyka projektowania działań

 

Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii

 

Wspomaganie rozwoju dzieci

 

Indywidualizacja kształcenia uczniów zdolnych

 

15(15ćw)/ZO

 

 

30(15ćw+15lab.war)

 

 

30(15ćw+15lab.war)

 

 

 

15ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

 

 

30(15ćw+15 lab.war)/ZO

 

15 (15ćw.)/ZO

2

 

 

5

 

 

5

 

 

 

4

 

 

2

 

 

4

 

3

PK2NS 3:

Rozwój zawodowy i osobowy nauczyciela

 

Praktyka asytencka pedagogiczna - korekcyjna w poradniach psychologiczno-pedagogicznych

 

Praktyka pedagogiczna - korekcyjna w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szkołach podstawowych 

 

2 tyg. (40 godz.)

 

 

 

2 tyg. (40 godz.)

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Charakterystyka szczegółowa modułów przedmiotowych

3.1. MS-PK2NS 1: Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji

3.1.1. Dane podstawowe

Ogólna charakterystyka merytoryczna/cel

MS-PK2NS 1 umożliwia uzyskanie podstawowych kompetencji w zakresie posługiwania się wiedzą dotyczącą teorii i praktyki edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i terapii pedagogicznej oraz ich podstaw psychologicznych

Liczba ECTS za realizację modułu

8

Przedmioty/zajęcia realizowane w ramach modułu wraz z ECTS

Pedagogika wczesnoszkolna – 2

 

Psychologia kliniczna dziecka z trudnościami w uczeniu się - 3

 

Podstawy pedagogiki korekcyjnej – 3

 

Miejsce w planie studiów

MS_PK2S 1 jest realizowany na I roku studiów

(Aneks …)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.2. Efekty kształcenia

              Moduł przedmiotowy umożliwia uzyskanie efektów kształcenia, zgodnie z matrycą efektów kształcenia opisaną w pkt. 3.6. dokumentacji programu kształcenia. Pomiar efektów kształcenia jest opisany w sylabusach przedmiotów.

Symbol efektu kierunkowego

 

Opis ogólny

 

Po ukończeniu modułu student:

Opis szczegółowy

 

Po ukończeniu modułu student:

Przedmiot

WIEDZA

PE2_W07

ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych

ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych nawiązywanych przez uczestników procesu wczesnej edukacji oraz czynnikach wpływających na ich kształtowanie się  ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl