Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
Literka.pl - Gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna( z elementami metody
trójpłaszczyznowo- osi
Gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna( z elementami metody
trójpłaszczyznowo- osi
Data dodania: 2007-04-29 11:33:57
Przedstawiam przykładowe konspekty zajęć z gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej z
wykorzystaniem elementów metody trójpłaszczyznowo- osiowej realizowane z dziećmi w
klasie iii. Celem tych zajęć jest wyrabianie sklepienia poprzecznego stóp, ćwiczenie
poprawiające wysklepienie i ustawienie równolegle stóp.
Plan metodyczny zajęć gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej Rodzaj odchyleń w
postawie–mieszane ( boczne skrzywienie kręgosłupa, płaskostopie)
Wiek– 10 lat
Czas trwania- 45 min
Miejsce ćwiczeń-sala do ćwiczeń korekcyjnych
Zadanie główne-
ćwiczenia poprawiające wysklepienie i ustawienie równoległe stóp
Zadanie dodatkowe
wydłużanie czynne kręgosłupa w różnych pozycjach,
wzmacnianie mięśni posturalnych w skoliozach
przyjmowanie pozycji osiowo- symetrycznej
wdrażanie do przyjmowania prawidłowej postawy przy użyciu bambusa
Cele operacyjne:
1. wiedza- zna zasadę prawidłowego ułożenia się w osi pośrodkowej ciała
wie jak wygląda płaskostopie
2. umiejętności- przyjmuje prawidłową postawę ciała w pozycji osiowo-symetrycznej
ustawia równolegle stopy
zgina podeszwowo i grzbietowo stopy
prawidłowo oddycha podczas ćwiczeń
uczestniczy w zabawie zgodnie z zasadami
3. psychomotoryka — rozwija koordynacje wzrokowo- słuchowa
uczeń współpracuje
dokładnie odtwarza ruchy
Metody realizacji: zabawowo- klasyczna, zadaniowa ścisła, bezpośredniej celowości
ruchu
Rozwiązania organizacyjne: frontalna, stacyjno- obwodowa, indywidualna
Cześć I
1. Sprawy organizacyjno- porządkowe
Uczniowie ustawiają się w kole łapią się za ręce, wypowiadają rymowankę ,,
Baloniku nasz malutki, rośnij duży okrąglutki…” Na ostatnie słowo–trach przyjmują
pozycję siedzącą ze złączonymi stopami w supinacji.
2. Zabawa ożywiająca kształtująca prawidłową postawę.
Zabawa ,,Żabki i bocian”- dzieci- żabki biegają po sali na hasło–bocian- przyjmują
prawidłową postawę. Zwraca uwagę na ustawienie głowy, rr wzdłuż tułowia, łopatki
ściągnięte, brzuch wciągnięty, stopy równolegle ustawione.
Część II główna
Zadania ukierunkowane na pobudzenie całego organizmu do ćwiczeń
1. Uczeń chodzi wzdłuż bambusa stawiając stopy równolegle do niego. Chodzi
zaczynając od pięty przez zewnętrzną krawędź stopy aż do palucha.
2. Uczeń siedząc na piętach wzdłuż bambusa pochyla się do przodu, potem ze
skrętem w lewo. potem w prawo maksymalnie wyciągając ramiona do przodu jak
najdalej
3. Uczeń wykonuje klęk, przechodzi do siadu prawostronnego potem do
lewostronnego.
4. Zabawa,, Kurki jedzą ziarenka” uczeń w klęku podpartym, ręce ustawione do środka
bambusa, ugina RR w łokciach, wytrzymuje i prostuje.
5. Zabawa ,, morze– brzeg” u. staje z jednej strony bambusa, na hasło przechodzi na
drugą stronę ustawiając równolegle stopy. Kiedy pomyli się odpada z gry.
6. Ćwiczenia oddechowe-siad klęczny w parach naprzeciw siebie- dmuchanie piłeczki
pingpongowej.
Zadania ukierunkowane na korekcję wady i wzmocnienie organizmu
Stacja 1
Poślizg na ławeczce na kocu, w leżeniu tyłem, NN ugięte w kolanach, uniesione do
góry, stopy złączone podeszwowo, kolana przywarte do klatki piersiowej, między
kolanami gąbka.
Stacja 2
Przejście na czworakach po wyznaczonym torze, pełza pod przeszkodą.
Stacja 3
Leżąc tyłem przyjmuje osiowo- symetryczne ułożenie ciała pod bambusem, zgina
grzbietowo stopy, pięty wypycha, RR ciągnie w górę za głową Wytrzymuje 5s i
rozluźnia mięśnie.
Stacja 5
W siadzie skulnym podpartym przed bambusem, u. chwyta woreczek palcami
prawej stopy i przenosi na drugą stronę do nogi lewej.
Stacja 6.
Leżenie przodem na kocyku wyrzut woreczka oburącz do celu, zrobienie skrzydełek
i ponowne wyrzucanie woreczka, pięty złączone.
Część III ( końcowa)
Zabawa,, Magnes” uczeń pracuje w parze, modeluje sylwetkę współćwiczącego w
oparciu o zasadę działania magnesu.
Podsumowanie zajęć–u. opowie o swoich doświadczeniach i wrażeniach z zajęć, dokona
autokorekty — u. staje w szeregu poprawia postawę i żegna się z nauczycielem.
Plan metodyczny zajęć gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej
Rodzaj odchyleń: skrzywienie boczne kręgosłupa, koślawość stóp, płaskostopie
Zadanie
główne-
wyrabianie sklepienia poprzecznego stopy.
Zadanie dodatkowe
wdrażanie do przyjmowania prawidłowej postawy podczas ćwiczeń i zabawy,
ćwiczenia przyjmowania pozycji osiowo- symetrycznej
Cele operacyjne
1. wiedza
uczeń wie, jakie ma odchylenia od prawidłowej postawy
wie jak wygląda płaskostopieumiejętności
uczeń potrafi przyjąć prawidłową postawę przy użyciu bambusa
potrafi zgiąć podeszwowo- grzbietowo stopy
wie, jak pracować nad wyrabianiem wysklepienia poprzecznego stopy
psychomotoryka
uczeń przyjmuje określone pozycje na różne sygnały
potrafi dokładnie odtwarzać ruchy
Metody realizacji zadań: zabawowo klasyczna, zabawowo- naśladowcza, bezpośredniej
celowości ruchu
Rozwiązania organizacyjne: zgodnie z zasadami zabaw, indywidualna
Sprzęt i przybory: woreczki, piłki, ławeczka gimnastyczna
Część I- wstępnaĆw. Porządkowo- organizacyjne i dyscyplinujące Podanie celów zajęć–
zachęcanie dzieci do aktywnego udziału w zajęciach i podkreślenie wartości zajęć.
Zabawa ożywiająca- ,, Słońce świeci- deszczyk pada”- na hasło dzieci zmieniają miejsce i
przyjmują prawidłową postawę ( stanie przy ścianie, ukłon japoński)
Część główna
1. Uczeń przyjmuje w leżeniu pozycję osiowo- symetryczna.
2. Z pozycji wyjściowej przesuwa ręce wzdłuż bambusa o pół dłoni do wysokości
twarzy, prostuje i ugina RR w stawach łokciowych. Powtarza ze zmianą palców
trzymających bambus.
3. Z pozycji wyjściowej przesuwa bambus wzdłuż osi ciała do przodu i do tyłu poprzez
zginanie stóp w kierunku głowy i w przeciwnym.
4. z pozycji j.w. w maksymalnym zgięciu podeszwowym wykonuje skręty stóp w prawo
i w lewo.
5. Ćwiczenia w chodzie równoległym… Gąsieniczka”, ćwiczy przy bambusie
6. Stojąc przodem do ściany przesuwa nogę zakroczną po podłodze grzbietowa
częścią stopy.
7. Zabawa,, Wędrujące woreczki”- dzieci ustawione w dwóch zespołach naprzeciw
siebie, na środku leży bambus, każdy posiada woreczek. Na sygnał przerzucają
woreczki za pomocą palców stóp na stronę przeciwnika. Wygrywa zespół, który po
sygnale–stop- ma po swojej stronie najmniej woreczków.
8. W siadzie na ławeczce NN lekko ugięte w kolanach, piłka między stopami-
przetaczanie piłki od jednej do drugiej stopy.
Część końcowa
Zabawa,, Minutka”- uspokojenie i wyciszenie organizmu.
Uczeń opowiada o swoich doświadczeniach– o stopniu trudności wykonywanych zadań.
Nauczyciel podaje na koniec zajęć zadanie do domu, żegna się z uczniami hasłem ,, Bądź
zdrów- uczniowie odpowiadają– bywaj zdrów.
Opracowanie: Joanna Chmara
Literka.pl - Gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna( z elementami metody
trójpłaszczyznowo- osi Literka.pl - Gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna( z
elementami metody trójpłaszczyznowo- osi
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl
trójpłaszczyznowo- osi
Gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna( z elementami metody
trójpłaszczyznowo- osi
Data dodania: 2007-04-29 11:33:57
Przedstawiam przykładowe konspekty zajęć z gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej z
wykorzystaniem elementów metody trójpłaszczyznowo- osiowej realizowane z dziećmi w
klasie iii. Celem tych zajęć jest wyrabianie sklepienia poprzecznego stóp, ćwiczenie
poprawiające wysklepienie i ustawienie równolegle stóp.
Plan metodyczny zajęć gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej Rodzaj odchyleń w
postawie–mieszane ( boczne skrzywienie kręgosłupa, płaskostopie)
Wiek– 10 lat
Czas trwania- 45 min
Miejsce ćwiczeń-sala do ćwiczeń korekcyjnych
Zadanie główne-
ćwiczenia poprawiające wysklepienie i ustawienie równoległe stóp
Zadanie dodatkowe
wydłużanie czynne kręgosłupa w różnych pozycjach,
wzmacnianie mięśni posturalnych w skoliozach
przyjmowanie pozycji osiowo- symetrycznej
wdrażanie do przyjmowania prawidłowej postawy przy użyciu bambusa
Cele operacyjne:
1. wiedza- zna zasadę prawidłowego ułożenia się w osi pośrodkowej ciała
wie jak wygląda płaskostopie
2. umiejętności- przyjmuje prawidłową postawę ciała w pozycji osiowo-symetrycznej
ustawia równolegle stopy
zgina podeszwowo i grzbietowo stopy
prawidłowo oddycha podczas ćwiczeń
uczestniczy w zabawie zgodnie z zasadami
3. psychomotoryka — rozwija koordynacje wzrokowo- słuchowa
uczeń współpracuje
dokładnie odtwarza ruchy
Metody realizacji: zabawowo- klasyczna, zadaniowa ścisła, bezpośredniej celowości
ruchu
Rozwiązania organizacyjne: frontalna, stacyjno- obwodowa, indywidualna
Cześć I
1. Sprawy organizacyjno- porządkowe
Uczniowie ustawiają się w kole łapią się za ręce, wypowiadają rymowankę ,,
Baloniku nasz malutki, rośnij duży okrąglutki…” Na ostatnie słowo–trach przyjmują
pozycję siedzącą ze złączonymi stopami w supinacji.
2. Zabawa ożywiająca kształtująca prawidłową postawę.
Zabawa ,,Żabki i bocian”- dzieci- żabki biegają po sali na hasło–bocian- przyjmują
prawidłową postawę. Zwraca uwagę na ustawienie głowy, rr wzdłuż tułowia, łopatki
ściągnięte, brzuch wciągnięty, stopy równolegle ustawione.
Część II główna
Zadania ukierunkowane na pobudzenie całego organizmu do ćwiczeń
1. Uczeń chodzi wzdłuż bambusa stawiając stopy równolegle do niego. Chodzi
zaczynając od pięty przez zewnętrzną krawędź stopy aż do palucha.
2. Uczeń siedząc na piętach wzdłuż bambusa pochyla się do przodu, potem ze
skrętem w lewo. potem w prawo maksymalnie wyciągając ramiona do przodu jak
najdalej
3. Uczeń wykonuje klęk, przechodzi do siadu prawostronnego potem do
lewostronnego.
4. Zabawa,, Kurki jedzą ziarenka” uczeń w klęku podpartym, ręce ustawione do środka
bambusa, ugina RR w łokciach, wytrzymuje i prostuje.
5. Zabawa ,, morze– brzeg” u. staje z jednej strony bambusa, na hasło przechodzi na
drugą stronę ustawiając równolegle stopy. Kiedy pomyli się odpada z gry.
6. Ćwiczenia oddechowe-siad klęczny w parach naprzeciw siebie- dmuchanie piłeczki
pingpongowej.
Zadania ukierunkowane na korekcję wady i wzmocnienie organizmu
Stacja 1
Poślizg na ławeczce na kocu, w leżeniu tyłem, NN ugięte w kolanach, uniesione do
góry, stopy złączone podeszwowo, kolana przywarte do klatki piersiowej, między
kolanami gąbka.
Stacja 2
Przejście na czworakach po wyznaczonym torze, pełza pod przeszkodą.
Stacja 3
Leżąc tyłem przyjmuje osiowo- symetryczne ułożenie ciała pod bambusem, zgina
grzbietowo stopy, pięty wypycha, RR ciągnie w górę za głową Wytrzymuje 5s i
rozluźnia mięśnie.
Stacja 5
W siadzie skulnym podpartym przed bambusem, u. chwyta woreczek palcami
prawej stopy i przenosi na drugą stronę do nogi lewej.
Stacja 6.
Leżenie przodem na kocyku wyrzut woreczka oburącz do celu, zrobienie skrzydełek
i ponowne wyrzucanie woreczka, pięty złączone.
Część III ( końcowa)
Zabawa,, Magnes” uczeń pracuje w parze, modeluje sylwetkę współćwiczącego w
oparciu o zasadę działania magnesu.
Podsumowanie zajęć–u. opowie o swoich doświadczeniach i wrażeniach z zajęć, dokona
autokorekty — u. staje w szeregu poprawia postawę i żegna się z nauczycielem.
Plan metodyczny zajęć gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej
Rodzaj odchyleń: skrzywienie boczne kręgosłupa, koślawość stóp, płaskostopie
Zadanie
główne-
wyrabianie sklepienia poprzecznego stopy.
Zadanie dodatkowe
wdrażanie do przyjmowania prawidłowej postawy podczas ćwiczeń i zabawy,
ćwiczenia przyjmowania pozycji osiowo- symetrycznej
Cele operacyjne
1. wiedza
uczeń wie, jakie ma odchylenia od prawidłowej postawy
wie jak wygląda płaskostopieumiejętności
uczeń potrafi przyjąć prawidłową postawę przy użyciu bambusa
potrafi zgiąć podeszwowo- grzbietowo stopy
wie, jak pracować nad wyrabianiem wysklepienia poprzecznego stopy
psychomotoryka
uczeń przyjmuje określone pozycje na różne sygnały
potrafi dokładnie odtwarzać ruchy
Metody realizacji zadań: zabawowo klasyczna, zabawowo- naśladowcza, bezpośredniej
celowości ruchu
Rozwiązania organizacyjne: zgodnie z zasadami zabaw, indywidualna
Sprzęt i przybory: woreczki, piłki, ławeczka gimnastyczna
Część I- wstępnaĆw. Porządkowo- organizacyjne i dyscyplinujące Podanie celów zajęć–
zachęcanie dzieci do aktywnego udziału w zajęciach i podkreślenie wartości zajęć.
Zabawa ożywiająca- ,, Słońce świeci- deszczyk pada”- na hasło dzieci zmieniają miejsce i
przyjmują prawidłową postawę ( stanie przy ścianie, ukłon japoński)
Część główna
1. Uczeń przyjmuje w leżeniu pozycję osiowo- symetryczna.
2. Z pozycji wyjściowej przesuwa ręce wzdłuż bambusa o pół dłoni do wysokości
twarzy, prostuje i ugina RR w stawach łokciowych. Powtarza ze zmianą palców
trzymających bambus.
3. Z pozycji wyjściowej przesuwa bambus wzdłuż osi ciała do przodu i do tyłu poprzez
zginanie stóp w kierunku głowy i w przeciwnym.
4. z pozycji j.w. w maksymalnym zgięciu podeszwowym wykonuje skręty stóp w prawo
i w lewo.
5. Ćwiczenia w chodzie równoległym… Gąsieniczka”, ćwiczy przy bambusie
6. Stojąc przodem do ściany przesuwa nogę zakroczną po podłodze grzbietowa
częścią stopy.
7. Zabawa,, Wędrujące woreczki”- dzieci ustawione w dwóch zespołach naprzeciw
siebie, na środku leży bambus, każdy posiada woreczek. Na sygnał przerzucają
woreczki za pomocą palców stóp na stronę przeciwnika. Wygrywa zespół, który po
sygnale–stop- ma po swojej stronie najmniej woreczków.
8. W siadzie na ławeczce NN lekko ugięte w kolanach, piłka między stopami-
przetaczanie piłki od jednej do drugiej stopy.
Część końcowa
Zabawa,, Minutka”- uspokojenie i wyciszenie organizmu.
Uczeń opowiada o swoich doświadczeniach– o stopniu trudności wykonywanych zadań.
Nauczyciel podaje na koniec zajęć zadanie do domu, żegna się z uczniami hasłem ,, Bądź
zdrów- uczniowie odpowiadają– bywaj zdrów.
Opracowanie: Joanna Chmara
Literka.pl - Gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna( z elementami metody
trójpłaszczyznowo- osi Literka.pl - Gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna( z
elementami metody trójpłaszczyznowo- osi