Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

14 zasad Toyoty

Marek Ciesielski

Katedra Logistyki i Transportu

Każdy dążąc do realizacji swego celu krótkookresowego przyczynia się do ogólnego dobrobytu. 

Przyjmuje się rozumienie celu wykraczające poza roczne zyski i miesięczne wypłaty 

Odrzucony sposób myślenia

Opierać decyzje w zarządzaniu na dalekosiężnej koncepcji – nawet kosztem krótkoterminowych wyników finansowych 

Zasada 1. 

·         Wykraczać poza myśl o zarabianiu pieniędzy

·         Wytwarzać wartości dla klienta, społeczeństwa  
i gospodarki

·         Mieć poczucie odpowiedzialności

·         Działać z wiarą we własne siły

 Odpowiedni proces prowadzi do odpowiednich wyników 

ZASADA  PRZEPŁYWY  JEDNEJ  SZTUKI

(versus „partie oczekujące w kolejce”),

tak jak w Lean Management

8 podstawowych rodzajów strat 

·         Nadprodukcja

·         Czekanie (na dyspozycje)

·         Zbędne przemieszczanie

·         Niewłaściwe przetwarzanie

·         Nadmierne zapasy

·         Zbędne ruchy

·         Braki

·         Nie wykorzystana kreatywność

Partia 10 sztuk 

Wykonywanie pierwszej partii 30 minut

Pierwszy wyrób gotowy po 21 minutach

W chwili wykrycia wady w produkcji min 20 sztuk 

Pierwszy produkt gotowy po 3 minutach

10 wyrobów gotowe po 12 minutach

W chwili odkrycia wady w produkcji 3 sztuki 

Ciagły przepływ

Stworzyć ciągły i płynny proces ujawniania problemów 

Zasada 2. 

·         Przeprojektować procesy robocze, aby zapewnić ich ciągły przepływ generujący dużą wartość dodaną. Starać się wyeliminować – najlepiej całkowicie – okresy bezczynności etapów procesu roboczego czy ich oczekiwania na kogoś, kto je zrealizuje

·         Stworzyć szybki przepływ materiału i informacji oraz powiązać ludzi i proces w taki sposób, by problemy ujawniały się z chwilą ich powstania

·         Uczynić przepływ widocznym elementem całej kultury organizacji. Jest to klucz do prawdziwego procesu ciągłej poprawy oraz rozwoju ludzi  

Wykorzystać systemy „ciągnięcia”, aby uniknąć nadprodukcji 

Zasada 3. 

·         Zaopatrywać „klientów” na dalszych etapach procesu produkcyjnego w to, czego chcą – w wymaganym przez nich czasie  
i ilości. Uzupełnianie materiału inicjowane przez jego konsumpcję jest podstawową zasadą produkcji „dokładnie na czas”

·         Minimalizować stan produkcji w toku i zapasów przez gromadzenie niewielkich ilości poszczególnych produktów i częste ich uzupełnianie odpowiednio do ich wyczerpywania przez klientów

·         Nie polegać na komputerowych harmonogramach produkcji  
i systemach śledzenia zapasów, lecz elastycznie reagować na codzienne zmiany popytu   

Koncentracja na Muda najczęstszą przyczyną załamania wprowadzania Lean Management 

Eliminacja Mura przez wyrównywanie harmonogramu produkcji
Nie wytwarzać zgodnie z napływem zamówień, lecz  
w przyjętym okresie równomiernie rozłożyć produkcję (każdego dnia wytwarzać te same ilości i asortymenty)

 Warunek: minimalizacja strat przestawiania produkcji

Nowa dyscyplina sportu: przestawianie maszyn w biegu

Wyrównywać obciążenie pracą (heijunka) 

 

Zasada 4. 

·         Eliminacja strat to zaledwie jedna trzecia równania udanej szczupłej produkcji. Równie ważne są: eliminowanie przeciążenia ludzi  
i wyposażenia oraz eliminowanie nierówności harmonogramu produkcji – czego na ogół nie rozumie się w firmach starających się wprowadzić zasady szczupłego wytwarzania.

·         Wyrównywać obciążenie wszystkich procesów produkcyjnych  
i usługowych zamiast pracować w typowym dla większości firm systemie rozpoczynania i kończenia produkcji w seriach.

·         jidoka – natychmiastowe wykrywanie defektów

·         sznurek andon – prawo do zatrzymania linii w razie wystąpienia problemu. 
(stopniowanie: natychmiastowe rozwiązanie, odłożenie na później, zatrzymanie)

Stworzyć kulturę przerywania procesów w celu rozwiązywania problemów, by od razu uzyskiwać właściwą jakość 

Zasada 5. 

·         Uczynić z jakości dla klienta podstawę oferty wartości.

·         Wykorzystać wszystkie dostępne nowoczesne metody zapewniania jakości.

·         Wbudować w wyposażenie system wykrywania problemów i samoczynnego przerywania pracy. Opracować system sygnalizacji alarmującej zespoły czy liderów projektu, że maszyna lub proces wymagają pomocy. Jidoka (maszyny z rysem ludzkiej inteligencji) to podstawa „wbudowywania” jakości”.

·         Stworzyć w organizacji systemy wsparcia umożliwiające szybkie rozwiązywania problemów oraz stosowanie środków zaradczych.

·         Wpoić w kulturę firmy koncepcję zatrzymywania pracy czy spowalniania jej po to, by uzyskiwać od razu pożądaną jakość i zwiększyć długoterminową produktywność.

Standardowe zadania są podstawą ciągłej poprawy  
i upełnomocniania pracowników 

Zasada 6. 

·         Stosować wszędzie stabilne, powtarzalne metody, aby utrzymywać przewidywalność procesów,  terminowość i regularny napływ wyrobów gotowych.

·         Wychwycić skumulowaną dotychczas wiedzę o procesie, standaryzując aktualne najlepsze praktyki. Umożliwić kreatywności i indywidualności poprawę na gruncie tego standardu, a następnie włączyć udoskonalenia do owego standardu, aby w przypadku przeniesienia pracownika obsługującego daną operację można było przekazać wiedzę jego następcy.

·         Posprzątać i unaocznić.

·         Seiri 
Sortowanie – przeglądać i pozbywać się rzeczy niepotrzebnych

·         Seiton 
Systematyczność  - wszystko ma swoje miejsce i wszystko jest na swoim miejscu

·         Seiso 
Sprzątanie – praktyczna forma inspekcji

·         Seiksetsu 
Ustalanie reguł (służy 1, 2 i 3)

·         Shitsuka 
Samodyscyplina – ład na stanowisku pracy

 

Produkty Toyoty są nowoczesne

Stosować kontrolę wizualną, aby żaden problem nie pozostał w ukryciu 

Zasada 7. 

·         Stosować proste wizualne sygnały ułatwiające pracownikom ciągłą kontrolę, czy proces przebiega standardowo, czy odbiega od standardu.

·         Unikać stosowania ekranów komputerowych, jeśli odwracają uwagę robotnika od miejsca pracy.

·         Zaprojektować proste systemy kontroli wizualnej w miejscu pracy, aby wspierać przepływ i „ciągnięcie”.

·         Gdy to tylko możliwe, ograniczać sprawozdania do jednej kartki papieru – nawet jeśli dotyczą najważniejszych decyzji finansowych.  

Stosować wyłącznie niezawodną, gruntownie sprawdzoną technologię służącą pracownikom i procesom 

Zasada 8. 

·         Wykorzystywać technologię w celu wsparcia ludzi, a nie ich zastąpienia. Często najlepiej zacząć od opracowania procesu ręcznego, aby następnie uzupełniać go o wspierającą go technologię.

·         Nowa technologia często jest zawodna i trudna do standaryzacji, toteż zagraża przepływowi. Sprawdzony i skuteczny proces ma zazwyczaj pierwszeństwo przed technologią nową i nie przetestowaną.

·         Przed zastosowaniem nowej technologii w procesach gospodarczych, systemach wytwarzania czy produktach gruntownie ją przetestować.

·         Odrzucać lub modyfikować technologie nie dostosowane do kultury organizacji lub mogące zakłócić stabilność, niezawodność  
i przewidywalność systemu.

·         Zarazem jednak zachęcać ludzi do uwzględniania nowych technologii przy poszukiwaniu nowych metod pracy. Jeśli starannie przeanalizowana technologia sprawdzi się w próbach i może poprawić przepływ procesów, szybko ją wdrożyć.

Wychowywać liderów, którzy gruntownie rozumieją pracę, żyją ogólną koncepcją firmy i nauczają innych 

 

 

Zasada 9. 

·         Wychowywać własnych liderów zamiast ściągać ich spoza organizacji.

·         Nie utożsamiać roli lidera z wykonywaniem zadań i umiejętnym posługiwaniem się kwalifikacjami z zakresu zarządzania ludźmi. Liderzy muszą być wzorcami osobowymi, ucieleśniając ogólną koncepcję firmy i jej sposób prowadzenia działalności.

·         Dobry lider musi rozumieć codzienną pracę we wszystkich jej szczegółach, aby mógł być dla pracowników najlepszym nauczycielem ogólnej koncepcji firmy.

Wykształcić wyjątkowych ludzi i zespoły realizujące ogólną koncepcję firmy 

Zasada 10. 

·         Stworzyć mocną, stabilną kulturę szeroko upowszechniającą wartości i przekonania firmy oraz opierającą się na nich przez wiele lat.

·         Szkolić wyjątkowych ludzi i zespoły do pracy mieszczącej się  
w ramach ogólnej koncepcji firmy i przynoszącej wyjątkowe rezultaty. Z całych sił pracować nad ciągłym wzmacnianiem kultury organizacji.

·         Wykorzystywać zespoły międzyfunkcyjne w celu poprawy jakości  
i produktywności oraz wzmacniania przepływu poprzez rozwiązywanie trudnych problemów technicznych. Prawdziwe upełnomocnienie pracowników ma miejsce wtedy, gdy ludzie posługują się narzędziami firmy w celu jej poprawy.

·         Stale pracować nad uczeniem ludzi, jak pracować zespołowo w imię wspólnych celów. Pracy zespołowej trzeba się nauczyć.  

Znaleźć solidnych partnerów i rozwijać się wraz z nimi dla wzajemnych długoterminowych korzyści 

partnerstwo z dostawcami przy równoczesnym utrzymaniu kompetencji wewnętrznych  
(zasada niezależności). 

ale  

Działanie w ramach keiretsu 

Powolna budowa szczupłych przedsiębiorstw  
w skali światowej – a następnie budowa globalnej sieci dostawców najwyższej klasy.

jishuken 

Współpracę rozpoczynają małe zamówienia,  
które następnie systematycznie rosną.

Szanować szeroką sieć partnerów i dostawców rzucając im wyzwania i pomagając im w doskonaleniu się 

Zasada 11. 

·         Szanować partnerów i dostawców, traktując ich jako rozszerzenie własnej firmy.

·         Wzywać zewnętrznych partnerów gospodarczych do wzrostu  
i rozwoju. Pokazuje się im w ten sposób, że się ich ceni.

·         Wyznaczać partnerom ambitne cele i pomagać im w ich osiąganiu.  

Angażować się osobiście, aby gruntownie zrozumieć sytuację (genchi genbutsu) 

Zasada 12. 

·         Rozwiązywać problemy i poprawiać procesy u źródeł; osobiście obserwować i weryfikować dane, zamiast teoretyzować na podstawie tego, co mówią inni lub co pokazuje ekran komputera.

·         Myśleć i mówić w kategoriach osobiście zweryfikowanych danych.

·         Nawet menedżerowie z najwyższych poziomów zarządzania  
i członkowie ścisłego gremium kierowniczego powinni sami obserwować procesy w miejscu ich przebiegu, aby zrozumieli sytuację lepiej niż tylko powierzchownie.

Podejmować decyzje powoli, w drodze koncensusu i starannie rozważając wszystkie możliwości; szybko wdrażać decyzje (nemawashi) 

Zasada 13. 

·         Nie wybierać jednego kierunku ani nie podążać jedną ścieżką, jeśli nie ma się starannie przemyślanych innych wersji. Po dokonaniu wyboru posuwać się szybko, lecz ostrożnie.

·         Nemawashi ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl