Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

www.stiudent.pl

EWIDENCJA SPRZEDAŻY WYROBÓW, USŁUG, MATERIAŁÓW  I TOWARÓW

 

Sprzedaż wyrobów i usług stanowi główne źródło  przychodu środków pieniężnych, niezbędnych do finansowania prowadzonej działalności gospodarczej. Proces sprzedaży polega na przeniesieniu przez sprzedającego na kupującego wszelkich uprawnień do dysponowania  przedmiotami transakcji za zapłatę określonej ceny.

              Transakcje sprzedaży wyrobów i usług są dokumentowane dowodami wydania (np. Wz), dowodami zaksięgowania kosztu wytworzenia usług (PK) oraz dowodami rozrachunkowymi(np. faktury VAT). Dokumenty wydania stanowią podstawę księgowania rozchodu sprzedanych produktów i obciążenia kosztu własnego sprzedaży. Natomiast dowody rozrachunkowe są podstawą zaksięgowania przychodu ze sprzedaży i rozliczeń pieniężnych z odbiorcą. Ponadto dowody rozrachunkowe (faktury VAT) stanowią podstawę obliczenia podatku należnego od towarów i usług.
 

              Dowody powinny być sporządzone zgodnie z przepisami, gdyż ich nieprawidłowe wypełnienie grozi sankcjami. Należy zaznaczyć, że „podatnicy VAT” mają obowiązek prowadzenia właściwej ewidencji sprzedaży. Podstawowymi dokumentami niezbędnymi do prowadzenia takiej ewidencji są: faktury VAT, faktury korygujące, dokumenty odprawy celnej. Pełna ewidencja sprzedaży powinna zawierać niezbędne dane do określenia:
    # przedmiotu i podstawy opodatkowania,
    # wartości podatku należnego
 
W wypadku sprzedaży detalicznej transakcje sprzedaży są dokumentowane zestawieniami utargów.
 

Ewidencja sprzedaży wyrobów i usług

              Prowadzona jest na kontach wynikowych: „Koszt sprzedanych produktów” i „Sprzedaż produktów”. W wypadku sprzedaży towarów wykorzystuje się konta: „Wartość sprzedanych materiałów i towarów” i „Sprzedaż materiałów i towarów”. Zestawienia sald  obu tych kont pozwala na obliczenie wyniku (zysku, straty) ze sprzedaży.

 

Pod pojęciem przychodu ze sprzedaży należy rozumieć wartość sprzedaną, którą oblicza się jako sumę iloczynów ilości sprzedanych wyrobów, robót i usług oraz właściwej dla nich jednostkowej ceny sprzedaży. Suma ta może być zmniejszona o przysługujące odbiorcy skonta, rabaty, bonifikaty i inne opusty, a zwiększona o należne dostawcy różne dopłaty.
             

Należy zaznaczyć, że pojęcia przychodu ze sprzedaży nie należy utożsamiać z pojęciem wpływu środków pieniężnych. Wynika to z faktu, że przychód ze sprzedaży wykazuje się w momencie sprzedaży bez względu na wpływ środków pieniężnych. Ponadto wpływ środków pieniężnych może wynikać z innych procesów, na przykład: zaciągnięcie kredytu, otrzymanie odszkodowań itp. Należy zaznaczyć, że przychodu nie stanowi podatek od towarów i usług zawarty w fakturach VAT, rachunkach, czyli w dowodach stanowiących podstawę kwalifikacji przychodu.
 

Konto „Koszt sprzedanych produktów” ma za zadanie umożliwić ustalenie rzeczywistego koszty wytworzenia sprzedanych produktów, na który składają się:
             

l                  wartość sprzedanych wyrobów gotowych lub usług według rzeczywistego kosztu wytworzenia lub planowanego kosztu wytworzenia skorygowanego o odchylenia od cen ewidencyjnych dotyczące sprzedanych wyrobów gotowych

l                  koszt sprzedaży

l                  koszty ogólnego zarządu

 

              Należy zaznaczyć, że konto „Koszt sprzedanych produktów” występuje w jednostkach gospodarczych ewidencjonujących koszty w zespole kosztów rozliczonych, czyli według typów działalności. W jednostkach wytwórczych ewidencjonujących koszty tylko według rodzaju na konto „Koszt sprzedanych produktów” odnosi się różnice (zmianę) stanu produktów ustaloną na podstawie inwentaryzacji.
 

 

EWIDENCJA SPRZEDAŻY PRODUKTÓW

                                                       

           Produkty                                                        Koszt sprzedanych





            gotowe                                                                  produktów



                                                  1



            

   Koszty działalności



     podstawej-produk.          



                                                           2



                                                

   Odchylenia od cen

ewidencyjnych produktów   





 

                                                            3                                                



 

      Koszty sprzedaży





       Koszty zarządu

                                                              4



 

 

            Sprzedaż                                                         Rozrachunki z

              produktów                                                          odbiorcami







                                                         5a



                           

 

  

   Rozrachunki z tytułu





              VAT                              



                                                             5b



                                           



Objaśnienia do schematu ewidencji sprzedaży produktów:

 1. Rozchód sprzedanych wyrobów lub usług (według dowodu Wz lub PK)

   2. Zaksięgowanie według dowodu PK rzeczywistego kosztu sprzedanych usług lub wyrobów gotowych nie podlegających magazynowaniu.

    3. Rozliczenie w końcu okresu odchyleń od cen ewidencyjnych produktów przypadających na produkty sprzedane (dowód PK) (w wypadku odchyleń debetowych-rozliczone odchylenia powiększają koszt własny sprzedaży, natomiast w wypadku odchyleń kredytowych-odchylenia zmniejszają koszt własny sprzedaży, dlatego też należy stosować zapis czerwony).

    4. Przeniesienie w końcu okresu całości kosztów zarządu oraz kosztów sprzedaży (dowód PK).

    5. Wystawienie faktury VAT za sprzedane wyroby lub usługi:

              a) wartość netto faktury (bez podatku),

              b) zaksięgowanie należnego podatku VAT.

 

 

            

EWIDENCJA SPRZEDAŻY MATERIAŁÓW I TOWARÓW
 

        Materiały,                            Wartość sprzedanych                             



        Towary                                 materiałów i towarów                           







                                                            1

  

     Odchylenia od cen

ewidencyjnych materiałów





            i towarów



                                              2



 

 

  Sprzedaż materiałów                   Rozrachunki z odbiorcami

         i towarów                                              Kasa







                     

                                              3a,4a





                                           

 

     Rozrachunki



     z tytułu VAT





                                

                                     3b                                                  





 





              4b

 

Objaśnienia do schematu ewidencji sprzedaży materiałów i towarów:

 

           1. Rozchód sprzedanych towarów (materiałów) według cen ewidencyjnych.

         2.Rozliczenie odchyleń od cen     ewidencyjnych towarów przy pomocy zapisu czerwonego (zaksięgowanie zrealizowanej marży handlowej).

         3.Wystawienie faktury VAT za sprzedane towary:

         a) wartość netto dowodu rozrachunkowego,

         b) zaksięgowanie należnego podatku VAT.

         4.  Zaksięgowanie utargu dziennego w   wypadku sprzedaży detalicznej  towarów:

         a) wartość przychodu (utargu) brutto,





         b)  zaksięgowanie podatku VAT liczonego od wartości utargu stawką podatkową 18,04% i 6,54%.     

 



Materiały

 

Klasyfikacja materiałów:
 

·         ze wzg. na cel zużycia

Ø                 materiały podstawowe

Ø                 materiały pomocnicze

Ø                 ze wzg. na stopień przydatności

Ø                 zapasy prawidłowe

Ø                 zapasy nieprawidłowe

Ø                 ze wzg. na miejsce przechowywania

Ø                 magazyny własne

Ø                 magazyny obce

Ø                 przekazane do zużycia ale niezużyte

 

Materiały księgować można:
 

²              w cenie zakupu

²              w cenie nabycia

²              po koszcie wytworzenia

²              w stałych cenach ewidencyjnych

 

Rozchód materiałów może być wyceniony:
 

l                   wg cen przeciętnych

l                   wg zasady „pierwsze przyszło, pierwsze wyszło” -  FIFO,

l                   wg zasady „ostatnie przyszło, pierwsze wyszło” – LIFO,

ü                  w drodze szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen materiałów.

 

              W wypadku ewidencji materiałów wg cen ewidencyjnych rozchód księgowany jest w cenie ewidencyjnej, a następnie korygowany o odchylenia.

 

Zakup materiałów dokumentują dwa dowody:
Pz    ,    Fa.

Dokumenty te w praktyce nie pojawiają się przedsiębiorstwie jednocześnie.

Do ewidencji zakupu materiałów służy konto „Rozliczenie zakupu materiałów”.
 

Po stronie Dt księgujemy:

l                   Fa VAT w wartości brutto,

l                   ewentualne obciążenia podwyższające cenę  (np. podatek akcyzowy),

l                   odchylenia od cen ewidencyjnych, gdy ceny te są wyższe od cen zakupu.

Po stronie Ct księgujemy:

l                   przyjęcie materiałów do magazynu na podstawie dokumentu Pz,

l                   naliczony podatek VAT

l                   niedobory i szkody w transporcie,

l                   odchylenia od cen ewidencyjnych, gdy ceny te są niższe od cen zakupu.

 

 

Konto „Rozliczenie zakupu materiałów” może wykazywać na koniec miesiąca saldo:
 

·         debetowe, oznaczające materiały w drodze

·         kredytowe, oznaczające dostawy niefakturowane

Ostatecznie konto nie powinno mieć salda.

Do konta „Rozliczenie zakupu materiałów” prowadzi się urządzenie analityczne zwane rejestrem zakupu.

 

 Przy stosowaniu w jednostce do ewidencji materiałów stałych cen ewidencyjnych powstają debetowe lub kredytowe odchylenia między cenami ewidencyjnymi a rzeczywistymi cenami zakupu lub kosztem wytworzenia. Różnice te – ustalone przy rozliczeniu zakupu – są przenoszone na konto „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów”.
 

 

Konto „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów” służy do ewidencji różnic:
 

ü                  między ceną ewidencyjną materiałów a ich rzeczywistą ceną zakupu lub nabycia,

ü                  z aktualizacji wyceny tych zapasów na dzień bilansowy,

ü                  z tytułu utraty wartości.

                           

                            Na koncie tym księguje się także zmiany poziomu cen zapasów i rozliczenie odchyleń. Po stronie Dt księgujemy odchylenia debetowe i rozliczone odchylenia kredytowe (analogicznie po stronie Ct).

 

 

Saldo końcowe konta „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów” (które może być saldem debetowym lub kredytowym) koryguje wartość zapasu ujętych na koncie „Materiały”:
 

1. odchylenia debetowe powiększają wartość materiałów,

2.      odchylenia kredytowe pomniejszają wartość materiałów.

 

Rozliczenie odchyleń w obrocie materiałowym

              OP + OM

NO= –––––––— x100%

              ZK + ΣRi

 

             

              NO x Ri

Ori= ——————

                   100%

 

 

Objaśnienia:

NO – wskaźnik narzutu odchyleń

Op – stan początkowy odchyleń bieżącego okresu

OM – odchylenia powstałe w okresie bieżącym

ZK – wartość zapasu końcowego materiałów

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl