Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
BEZPIECZEŃSTWO PRA CY 11/2004
prof. dr hab. inż.WALDEMAR KARWOWSKI
Center for Industrial Ergonomics
University of Louisville, USA
Centralny Instytut Ochrony Pracy
– Państwowy Instytut Badawczy
Jedynym niezastąpionym kapitałem organizacji
są wiedza i umiejętności pracowników.
Produkcyjność tego kapitału zależy od tego,
jak efektywnie ludzie dzielą się swoimi
kompetencjami z tymi, którzy mogą je użyć.
Andrew Carnegie
Zarządzanie wiedzą
(1)
Wprowadzenie
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat
kwestia zarządzania wiedzą urosła do roz-
miarów poważnego problemu naukowego,
a specjaliści od zarządzania wiedzą opra-
cowali szeroki zakres technik, zastosowań
i programów do celów praktycznych.
Do powstania i rozwoju tej dziedziny
przyczyniło się wiele czynników [1]:
Kwestia zarządzania wiedzą urosła obecnie do rozmiarów poważnego problemu naukowego, a specjaliści
od zarządzania wiedzą opracowali wiele technik, zastosowań i programów do celów praktycznych. Wiedzę
można sklasyfikować na indywidualną, strukturalną oraz organizacyjną.
Wiedza strukturalna
jest typem
wiedzy kodyfikowanej (ujętej/zawartej) w instrukcjach i raportach, natomiast
wiedza organizacyjna
jest
rozumiana jako proces uczenia się w ramach organizacji. Drugim źródłem wiedzy jest wiedza zindywidu-
alizowana, istniejąca wyłącznie w ludzkich umysłach. Kodyfikowalne lub strukturalne bloki konstrukcyjne
są
wiedzą jawną i formalną
(ang.
explicit knowledge
), natomiast wiedza nieustrukturyzowana, trudna do
skodyfikowania jest wiedzą ukrytą (ang.
tacit knowledge
). Skuteczność osiągania celów firmy wymaga
konwersji wiedzy ukrytej w łatwo dostępną. wiedzę formalną, która będzie szeroko wykorzystana w firmie,
także do zarządzania systemem bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomią.
Knowledge management
Knowledge management has recently become an important scientific problem, and knowledge management specialists have
developed a broad range of techniques and computer-based applications for the relevant practical applications. In general,
knowledge can be classified into individual, structural and organizational. The structural knowledge is a type of knowledge
that can be codified through instructions and reports. The structural blocks of the formal knowledge constitute an explicit
knowledge. The organizational knowledge exemplifies a process of learning within an organization. The second source of
knowledge is the individual knowledge which exists only in the minds of employees. This unstructured knowledge, which
is often difficult to codify, is the tacit knowledge. The effectiveness in reaching organizational goals requires the conversion
of tacit knowledge into an easily accessible formal knowledge that can be widely applied within an enterprise, including the
management of occupational health, safety and ergonomics.
Informacyjne przeładowanie i chaos
Nadmierna informacja zasypuje
i przytłacza przedsiębiorstwa oraz umysły
pracowników. Odnalezienie informa-
cji potrzebnych do wykonania zadań,
szczególnie tych złożonych, jest często
czasochłonne i frustrujące, szczególnie
w przypadku braku dostępu do dobrze
zorganizowanej i łatwo dostępnej infra-
struktury. Jak zauważył Serban [1]:
„To, co uzyskaliśmy, to olbrzymie obję-
tości niewyselekcjonowanej i nieprzetwo-
rzonej informacji. Natomiast, to co z wiel-
kim trudem staramy się znaleźć, to wiedza
o zdolności do szybkiej reakcji na wyma-
gania i oczekiwania naszych pracowników
i klientów.”
usprawnić indywidualną i organizacyjną
skuteczność rozwiązywania zadań.
Mobilność i utrata zasobów
intelektualnych
Średnia liczba lat spędzonych przez
pracownika w jednej firmie zmniejszyła
się obecnie nawet do trzech lat [2]. Kiedy
pracownik przechodzi na emeryturę albo
odchodzi do innej firmy zabiera ze sobą
cenne doświadczenie i umiejętności,
za poszukiwanie i szkolenie których
organizacja musi dodatkowo zapłacić.
Sondaż z roku 2001 wykazał, że średnio
26% wiedzy w organizacji jest przecho-
wywana na papierze, a 20% w postaci
elektronicznej, natomiast aż 42% wiedzy
jest przechowywane w „umysłach” pra-
cowników [3]. Uzyskiwanie i dzielenie
się doświadczeniami oraz umiejętnościami
przez pracowników między sobą, pozwoli
zaoszczędzić pieniądze, skrócić przerwy
w pracy i wzmocnić ogólną zdolność do ra-
dzenia sobie w sytuacji straty personelu.
Kondensacja informacji
Kondensacja informacji jest wąskim
gardłem komunikacji
we współczesnych
sieciach komputerowych. Na przykład,
dostęp do Internetu jest powolny w czasie
szczytowych godzin pracy. Gdyby istniał
mechanizm umożliwiający ukierunkowa-
nie na poszukiwane informacje, przepusto-
wość sieci byłaby znacznie większa.
zmiany, to niezbędne warunki adaptacji
w celu przetrwania i dobrego fukkcjono-
wania firmy.
Pomimo znaczącej różnicy, wiele osób
myli pojęcie „informacja” z pojęciem „wie-
dza”. Albert Einstein ostrzegał, że:
„Informacja nie jest wiedzą. Wiedza
jest doświadczeniem. Wszystko pozostałe
– to informacja”.
Informacja, segmentacja
i specjalizacja umiejętności
Obecnie większość pracowników
jest w stanie opanować wiedzę dotyczącą
tylko jednej dziedziny, a często tylko
jej pewnych wyspecjalizowanych segmen-
tów. Możliwość dostępu do odpowiedniej
wiedzy w odpowiednim czasie powinna
Wiedza zawiera zbiór faktów i reguły
intuicyjne, nabyte przez eksperta w ciągu
wielu lat praktyki. W idealnym przypadku,
w relacji mistrz – uczeń, mistrz dzieli się
właśnie tą unikatową wiedzą, która pocho-
dzi z doświadczenia i nie ma jej w podręcz-
Konkurencja
Zdolność przewidywania zmian zacho-
dzących w otoczeniu i wymagań klientów,
a także umiejętność szybkiej reakcji na te
11
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 11/2004
WIEDZA FORMALNA/JAWNA I WIEDZA UKRYTA [5]
Explicit and tacit knowledge
Wiedza formalna
(udokumentowana)
w celu skutecznej współpracy różnych grup
pracowników oraz promocji uczenia się.
Wiedza ukryta
(„know-how” tkwiący w ludziach)
Podejścia
do zarządzania wiedzą
Ponieważ ZW jest oparte na abstrakcyj-
nym wielowymiarowym pojęciu „wiedza”,
sama idea „zarządzania wiedzą” jest obiek-
tem różnych interpretacji. Dotychczas,
żaden z zaproponowanych modeli zarzą-
dzania wiedzą nie został zaakceptowany.
Według węższej interpretacji, ZW
polega przede wszystkim na zarządzaniu
wiedzą formalną (ang.
explicit knowledge
)
przy zastosowaniu rozmaitych technologii
informacyjnych. Takie ZW koncentruje
się na wiedzy zdobytej od pracowników
i zawartej w komputerowych bazach wie-
dzy, systemach opartych na wiedzy (
ang.
knowledge-based systems
) oraz wiedzy do-
stępnej przy pomocy technologii opartych
na sieciach komputerowych (np. e-mail,
groupware
).
Następne podejście koncentruje się
przede wszystkim na
zarządzaniu kapi-
tałem intelektualnym
firmy [9], w postaci
kapitału strukturalnego (czyli wiedzy),
kapitału ludzkiego (wiedzy pracowników)
oraz budowania kapitału klienta. Kapitał
intelektualny wykorzystuje to, co organi-
zacja wie i dostarcza do klienta. Kapitał
intelektualny jest nową formą wartości
(i dobrobytu) firmy.
Cechy - kodyfikowalna
- przechowywana
- przekazywana
- łatwo formułowana
- osobista
- specyficzna dla kontekstu
- trudna do sformułowania
- trudna do uchwycenia i przekazania
Źródło - instrukcje
- strategie i procedury
- bazy danych i raporty
- nieformalna komunikacja i procesy w biznesie
- rozumienie historyczne
nikach [4]. Wiedza w epistemologii (tzn.
teorii poznania) jest tradycyjnie definiowa-
na jako „uzasadnione prawdziwe przeko-
nania lub sądy”.
Wiedza
, która jest jedną
z najwyższych sztuk spekulatywnych,
polega na percepcji prawdziwości potwier-
dzających lub przeczących twierdzeń
(John
Locke 1632-1704). Nonaka i Takeuchi [5]
definiują
wiedzę
jako:
„dynamiczny proces
uzasadniania osobistego przekonania jako
prawdziwego, albo urzeczywistniania zdol-
ności technicznej przez praktykę.”
ekspertem jest jednostka, tym bardziej
jej wiedza jest niesformalizowana i nie-
skompilowana, i tym trudniej jest tę wiedzę
wydobyć i sformułować”.
Koncepcja „zarządzania wiedzą” (ZW)
została wprowadzona do określenia syste-
mu narzędzi, procesów, struktur i kultury
opracowanych w celu usprawnienia dziele-
nia się, tworzenia i wykorzystywania wie-
dzy kluczowej dla procesu podejmowania
decyzji przez przedsiębiorstwa [7].
Awad i Ghaziri [8] tak definiują
zarzą-
dzanie wiedzą:
Zarządzanie wiedzą – definicje
W literaturze przedmiotu można spo-
tkać dwa główne sposoby klasyfikowania
rodzajów wiedzy. Zgodnie z pierwszym
z nich rozróżnia się wiedzę: indywidualną,
strukturalną oraz organizacyjną (Edvinson
and Malone, 1997).
Wiedza strukturalna
jest typem wiedzy,
kodyfikowanej (ujętej/zawartej) w in-
strukcjach i raportach, natomiast
wiedza
organizacyjna
jest rozpatrywana jako
proces uczenia się w ramach organizacji.
Wiedza strukturalna częściowo akumu-
luje się w oparciu o informacje dostępne
w bazach danych. Drugim jej źródłem
jest nieuchwytna zindywidualizowana
wiedza, istniejąca wyłącznie w ludzkich
umysłach.
Współczesny filozof Polanyi [6], jak
również Nonaka i Takeuchi [5] argumen-
tują, że kodyfikowalne lub strukturalne
bloki konstrukcyjne są
wiedzą jawną
i formalną
(ang.
explicit knowledge
),
natomiast nieustrukturyzowana, trudna
do skodyfikowania wiedza jest
wiedzą
ukrytą
(ang.
tacit knowledge
). Zwykle
organizacje są skłonne do koncentrowania
wysiłku na tym, co jest z natury jawne
i mechanistyczne (tabela). Skuteczność
osiągania celów stawia przed zarządzaniem
wiedzą zadanie zapewnienia możliwości
konwersji wiedzy ukrytej (ang.
tacit
)
w wiedzę formalną i dostępną (ang.
expli-
cit
). Bardzo często wiedza ukryta (ang.
tacit knowledge
) odzwierciedla pewne
automatyczne procesy podświadomości,
które przebiegają bez świadomej kontroli
i są niezauważalne przez jednostkę. Ten
typ wiedzy jest bardzo trudno wydobyć
i uzyskać w wyniku paradoksu związanego
z inżynierią wiedzy: „
Im wyższego stopnia
„Zarządzanie wiedzą to szybko rozwijający
się interdyscyplinarny model działalności
biznesu, w którym wiedza jest centralnym
punktem struktury całej organizacji”.
Zarządzanie wiedzą obejmuje ludzi,
technologie oraz procesy organizacyjne.
ZW w praktyce obejmuje różnorodne
koncepcje z wielu dziedzin nauki, jak:
teorie organizacji, zarządzanie zasobami
ludzkimi, sztuczna inteligencja, ergono-
mia, technologie informacyjne [4].
Zarządzanie wiedzą
, jako działalność
formalna przedsiębiorstwa, charakteryzuje
się następującymi cechami:
•
jest oparte na strategii
,
która ma
na celu utrwalenie wiedzy jako zasobu
kluczowego i koniecznego do osiągnięcia
celów biznesowych; wiedza ta (zawarta
w umysłach pracowników, w procesach
i bazach danych) powinna być rozpatry-
wana jako
intelektualny kapitał
;
w
artości
organizacyjne powinny być połączone
z rozwojem tego kapitału
•
stosuje proces
,
który – podobnie jak
łańcuch dostaw (
ang.
supply chain
) – roz-
poczyna się od surowców (czyli danych)
i kieruje się w stronę tworzenia produktu
końcowego, czyli
wiedzy
; proces ten
polega na przetwarzaniu danych, organizo-
waniu informacji, elaboracji (czyli analizie
i syntezie), tworzeniu wiedzy i, w końco-
wym etapie, rozpowszechnianiu wiedzy
wśród użytkowników; proces ten integruje
także organizację poziomo i umożliwia
współpracę wszystkich obszarów przed-
siębiorstwa
•
zawiera wartości kulturowe
,
które
nakazują dzielenie się zamiarami, warto-
ściami i wiedzą w całym przedsiębiorstwie,
Z
arządzanie wiedzą w najszerszym uję-
ciu, zawiera wszystkie aspekty związane
z wiedzą, które mają wpływ na rentowność
i sukces przedsiębiorstwa
.
Ostatnie podejście obejmuje dwa opi-
sane wyżej nurty oraz większość praktyk
i procesów związanych z wiedzą.
Koncepcje zarządzania wiedzą formalną
W uproszczonym ujęciu,
zarządzanie
wiedzą formalną
jest rozpatrywane głów-
nie jako problem zdobycia, zorganizowania
i przechowywania informacji, zagadnienia
baz danych, języków zapytań (
ang. query
languages
), eksploracji danych (
ang.
data mining
). Wiedza w tym podejściu
jest postrzegana jako pasywna, analityczna
i atomistyczna: składa się z faktów, które
można przechowywać, odzyskiwać, roz-
powszechniać. Mało uwagi poświęca się
kontekstowi, w którym fakty pierwotnie
były zakotwiczone, a także kontekstowi,
w którym są one używane [10]. W tym
ujęciu:
zarządzanie wiedzą (formalną) to „dostar-
czanie właściwej informacji, właściwym
osobom, we właściwym czasie”.
112
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 11/2004
Należy jednak przypomnieć, że
wiedza
jest nieodłącznie powiązana z ludzkim
poznaniem
, a zarządzanie wiedzą odbywa
się w kontekście społecznym, który ma
złożoną i zawiłą strukturę. Z tego wzglę-
du, rozważenie ludzkich i społecznych
czynników biorących udział w tworzeniu
oraz wykorzystaniu wiedzy jest niezbęd-
nym i kluczowym elementem procesu za-
rządzania wiedzą. Najczęściej wymieniane
są następujące
komponenty systemu
zarządzania wiedzą
[11]:
• wiedza organizacyjna
• pracownicy związani z wykorzysty-
waną wiedzą (ang.
knowledge workers
)
• proces zarządzania wiedzą
• techniki informacyjne – bazy wiedzy
(KBS), eksploracja danych (ang.
data mi-
ning
), technologia informacji i komunikacji
(ICT), sztuczna inteligencja (AI), systemy
eksperckie (ang.
expert systems
), technolo-
gie baz danych (DT), modelowanie.
Rys. 1. Obiekty zarządzania wiedzą i podejścia organizacyjne [11]
Fig. 1. The focus of knowledge management and organizational approaches
związanych z wykorzystywaną wiedzą
(ang.
knowledge workers
): przywództwo;
wzmocnienie (ang.
empowerment
); wskaź-
niki wydajności/wykonania i nagrody;
kultura organizacyjna. Przedsiębiorstwa
mogą usprawnić proces ZW przez defi-
niowanie zasad, organizowanie zespołów
odpowiedzialnych za ZW oraz zapewnie-
nie rozwoju pracowników.
Efektywne tworzenie wiedzy organiza-
cyjnej odbywa się przez spirale konwersji,
kiedy wiedza ukryta przemienia się w for-
malną w ramach dynamicznego i nieustan-
nego procesu. Właśnie wtedy pojawiają
się innowacyjne idee. Tworzenie wiedzy
można usprawnić przez dokładnie zapla-
nowane zarządzanie tym procesem.
Proces tworzenia wiedzy organizacyjnej
rozpoczyna się od
uspołecznienia
(
so-
cialization
)
, kiedy to jednostki dzielą się
własnymi specyficznymi doświadczeniami
i modelami poznawczymi (proces socja-
lizacji wiedzy). Ten proces przechodzi
w
eksternalizację
, polegającą na próbach
przekazania i sformułowania ukrytej
wiedzy, która inaczej niż przez metafory
lub analogie, jest trudna do wyrażenia.
Następnie proces tworzenia wiedzy prze-
chodzi w fazę
kombinacji
(albo elabora-
cji), kiedy odbywa się łączenie odrębnych
nowych i już istniejących elementów
wiedzy formalnej. W ostatniej fazie jed-
nostki
przyswajają i internalizują
nowo
stworzoną wiedzę.
Choo [13] połączył teorie tworzenia
wiedzy z dwoma innymi informacyjnymi
procesami strategicznymi i opracował
model nazywany przez niego „
organiza-
cją wiedzącą
”. Początkowo, przez proces
nadawania sensu (ang.
sense-making
),
organizacja interpretuje dane nadchodzące
z zewnętrznego środowiska i ustala inter-
Wiedza organizacyjna
Wiedza organizacyjna, inaczej nazy-
wana
pamięcią organizacyjną
, obejmuje
informacje i wiedzę przetwarzaną przez
organizację i określającą procesy, za pomo-
cą których jej członkowie mogą zdobywać,
utrzymywać i przechowywać wiedzę [12].
Pamięć organizacyjna jest egzemplifikacją
wcześniejszych sukcesów i niepowodzeń
firmy, co może pomóc w uniknięciu po-
wtórzenia już raz popełnionych błędów.
Pamięć organizacyjna przechowuje także
zbiór kolektywnych kompetencji, infor-
macji, wiedzy i doświadczenia, w celu
umożliwienia członkom organizacji do-
stępu do właściwych zasobów.
Modele i systemy
zarządzania wiedzą
Pomimo popularności i dużej liczby
publikacji na temat zarządzania wiedzą,
proces tworzenia wiedzy przez organizacje
jest jeszcze mało zbadany. Bardzo często
kierownictwo firm postrzega wiedzę jako
zjawisko już istniejące w organizacji, albo
coś, co może być wyuczone lub zdobyte
poza firmą.
Nonaka i Takeuchi [5] opracowali model
procesu nabywania wiedzy przez organiza-
cję, co później zostało rozwinięte w kon-
cepcję „
tworzenia wiedzy organizacyjnej
”.
Zgodnie z Nonaka i Takeuchi, dwa rodzaje
wiedzy (
ukryta i formalna
) nie są całko-
wicie odrębne, lecz komplementarne (rys.
2.). Kluczowym założeniem teorii dyna-
miki „tworzenia wiedzy organizacyjnej”
jest stwierdzenie, że
w trakcie kreatywnych
działań jednostek lub grup odbywa się inte-
rakcja i wzajemna przemiana tych dwóch
rodzajów wiedzy
. Autorzy ci przyjmują,
że nowa wiedza organizacyjna jest tworzo-
na przez interakcje pomiędzy jednostkami
posiadającymi wiedzę o odmiennej treści
i rodzaju (czyli
ukrytą lub formalną
). W tym
epistemologicznym i społecznym procesie
autorzy wyróżniają cztery sposoby konwer-
sji (wymiany) wiedzy:
1)
uspołecznienie
: od indywidualnej
wiedzy ukrytej do grupowej wiedzy
ukrytej;
2)
eksternalizacja
(uzewnętrznienie):
od wiedzy ukrytej do wiedzy formalnej
;
3)
kombinacja
:
od posegmentowanej
wiedzy formalnej do usystematyzowanej
wiedzy formalnej;
4)
internalizacja
(uwewnętrznienie):
od wiedzy formalnej do wiedzy ukrytej.
A oto najważniejsze właściwości, które
wyróżniają wiedzę spośród wszystkich
innych zasobów przedsiębiorstwa:
• wiedza jest nieuchwytna i jej pomiar
jest dosyć trudny
• wiedza jest niestabilna, czyli w każdej
chwili może zniknąć
• wiedza w większości przypadków
tkwi w umysłach pracowników posiada-
jących wolną wolę
• wiedza nie jest zużywana, wręcz
odwrotnie – zwiększa się w trakcie jej wy-
korzystywania
• wiedza ma szeroki zasięg wpływów
w organizacji („wiedza”– to władza)
• wiedza nie może być kupiona w każdej
chwili i bardzo często charakteryzuje się
długim czasem gromadzenia
• wiedza może być używana przez różne
procesy w tym samym czasie.
Rys. 2. Proces tworzenia wiedzy organizacyjnej [5]
Fig. 2. A process of organizational knowledge creation
Współcześnie rozwijające się procesy
organizacyjne dotyczące ZW można wy-
jaśnić za pomocą zintegrowanego modelu
(rys. 1.). Następujące czynniki zarządza-
nia wywierają wpływ na pracowników
Rys. 3. Organizacja wiedząca [13]
Fig. 3. Knowing organization
13
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 11/2004
Rys. 4. Model zarządzania wiedzą [14]
Fig. 4. Model of knowledge management
Podstawowe elementy konstrukcyjne
takiej organizacji to
:
• tworzenie świadomości zarządzania
wiedzą
• przeprowadzenie benchmarkingu za-
rządzania wiedzą, w celu poznania, czego
podobne organizacje już dokonały
• opracowanie taksonomii, która będzie
służyć jako terminologia i struktura do kon-
strukcji systemu zarządzania wiedzą
• opracowanie strategii zarządzania
wiedzą
• sprecyzowanie najważniejszych
obszarów docelowych w zarządzaniu
wiedzą.
Cechy inteligentnych
systemów sterowania
oświetleniem
Sterowanie oświetleniem elektrycznym
polega na włączaniu, wyłączaniu oraz
ściemnianiu bądź rozjaśnianiu oświetlenia
elektrycznego. Realizowane może być
w różny sposób, począwszy od ręcznego
sterowania wykonywanego przez użyt-
kownika, aż do samoczynnego sterowania,
które nie wymaga udziału użytkownika.
W starszych systemach sterowania wystę-
puje opcja ręcznego sterowania poziomu
natężenia oświetlenia przy automatycz-
nym załączaniu i wyłączaniu urządzenia
oświetleniowego. Dążenie do zapewnienia
właściwego oświetlenia oraz jak najmniej-
szego zużycia energii elektrycznej przez
urządzenie oświetleniowe, przyczyniło się
do rozwoju systemów sterowania oświetle-
niem elektrycznym, które zapewniają odpo-
wiednie oświetlenie stanowisk pracy przy
pełnym wykorzystaniu światła dziennego.
Te nowoczesne systemy sterowania określa
się często mianem „inteligentnych”, gdyż:
• samoczynnie dostosowują poziom
emitowanego światła elektrycznego
do zmian udziału (poziomu) światła dzien-
nego, tak aby na płaszczyźnie roboczej
utrzymać stały, zadany poziom natężenia
oświetlenia
• automatycznie wyłączają oświetle-
nie elektryczne, gdy przez zadany przez
użytkownika czas nikt nie przebywa
w pomieszczeniu oraz włączają oświetlenie
w momencie, gdy użytkownik wchodzi
do pomieszczenia.
Powyższe cechy inteligentnych sys-
temów sterowania oświetleniem elek-
trycznym oraz konieczność stosowania
elektronicznych układów stabilizująco-za-
płonowych w oprawach oświetleniowych
instalowanych w tych systemach przyczy-
niają się również do istotnych oszczędności
w zużyciu energii elektrycznej.
Wśród całej gamy różnego rodzaju
systemów sterowania, wykorzystujących
zarówno systemy analogowe jak i cyfrowe
w ostatnich latach na pierwsze miejsce
wysuwają się cyfrowe systemy sterowania
oświetleniem, które wykorzystują taki sam
sposób komunikacji między komponen-
tami sytemu nazwany protokołem DALI
(
Digital Addressable Lighting Interface
).
W odróżnieniu od innych systemów stero-
wania pozwala on sterować każdą z opraw
niezależnie, a zmiany w konfiguracji
oświetlenia można dokonywać w dowol-
nym momencie użytkowania systemu – bez
ingerencji w instalację elektryczną.
pretację wspólną dla wszystkich jej człon-
ków (rys. 3.). Jeżeli zjawisko jest rutynowe,
wtedy organizacja bezpośrednio przecho-
dzi do procesu podejmowania decyzji,
poszukuje dodatkowych informacji oraz
analizuje alternatywy.
Poprzednie dwa modele koncentro-
wały się przede wszystkim na procesach
tworzenia nowej lub wykorzystywania
już istniejącej wiedzy.
Model Wiiga [14] obejmuje szerszy
obszar oddziaływań ZW w organizacji
i wyodrębnia następujące cztery procesy
(rys. 4.):
1)
rewizja –
ocena efektów poprzednich
działań w kategoriach tego, co zamierzano
osiągnąć (oszacowanie, ewaluacja)
2)
konceptualizacja
– wgląd w kwe-
stię, czym jest wiedza, jaki jest stan wiedzy
w organizacji i analiza silnych i słabych
stron aktualnego procesu ZW (badania,
sondaże, klasyfikowanie)
3)
refleksja
– ocena wiedzy według
ustalonego zestawu kryteriów: wybór
optymalnego planu korekty „wąskich
gardeł” i ich analiza pod względem ryzyka
w implementacji
4)
działanie
– manipulacja obiektami
wiedzy w celu usprawnienia procesu
biznesowego i wydajności (zdobywanie,
dystrybucja i wykorzystywanie)
.
Po prawej stronie modelu (rys. 4.) znaj-
dują się poziomy
Obiektów wiedzy
, zgod-
nie z którymi procesy biznesowe są uży-
wane w elementach wiedzy, które z kolei
są powiązane z rolami organizacyjnymi.
Cele, ryzyko, ograniczenia i wskaźniki
są
obszarami wsparcia
, i obejmują:
1) ustalenie „celów” procesu zarządza-
nia wiedzą;
2) ustalenie i oszacowanie „ryzyka”,
które może wystąpić w ramach procesu
zarządzania;
3) zastosowanie formalizmu modelo-
wego i narzędzi do wsparcia koncepcji
i ograniczeń mających wpływ na wiedzę;
4) zastosowanie „wskaźników” w celu
wsparcia procesów i metod oceny wiedzy.
Skuteczne zastosowanie metod ZW
wymaga sprzyjającego temu procesowi
środowiska organizacyjnego, a nawet
stworzenia organizacji nowego typu. Zgod-
nie z teorią Liebowitza [15]
Organizacja
zorientowana na wiedzę (OZW)
posiada
zbiór kluczowych elementów, które są kry-
tyczne do osiągnięcia sukcesu.
W II części artykułu, przewidzianym
do opublikowania w następnym numerze
„Bezpieczeństwa Pracy” zostanie omówio-
ne zarządzanie wiedzą z zakresu bezpieczeń-
stwa i higieny pracy oraz ergonomią.
PIŚMIENNICTWO
[1] Serban A. M., Luan J.
Overview of knowledge ma-
nagement.
New Directions for Institutional Research
,
2002, 113(Spring), 5-16
[2]
United States Department of Labor.
„Employee
Tenure Summary”, Aug. 2000, [http://www.bls.
gov/news.release/tenure.nr0.htm]
[3] Malhotra Y.
It’s Time to Cultivate Growth
.
Leading Views
,
March., 2001 [http://www.youcan.
bt.com/youcan/flash/lw/mar2001/cultivate_growth.
html]
[4] Liebowitz J. (Ed.)
Knowledge Management
Handbook
,. Boca Raton: CRC Press, 1999
[5] Nonaka I., Takeuchi H.
The Knowledge-Creating
Company: How Japanese Companies
Create the Dynamics of Innovatio,
New York: Oxford
University Press, 1995
[6] Polanyi M.
Tacit Dimension.,
London: Peter
Smith Publications, 1983
[7] De Long D., Seemann P.
Confronting conceptual
confusion and conflict in knowledge management
,
„Organizational Dynamics”, 2000, 29(1), 33-44
[8] Awad E. M., Ghaziri H. M.
Knowledge
Management. Upper Saddle River.
NJ: Prentice
Hall, 2004
[9] Stewart T. A.
Intellectual Capital
. The New
Wealth of Organizations, New York: Doubleday,
1999
[10] Thomas J. C., Kellogg W. A., Erickson T.
The
knowledge management puzzle: human and social
factors in knowledge management
. „IBM Systems
Journal”, 2001, 40(4), 863
[11] Lee J. H., Kim Y.G.
A stage model of organi-
zational knowledge management: a latent content
analysis.
„Expert Systems with Applications”, 2001,
20, 299-311
[12] Walsh J. P., Ungson G. R.
Organizational
memory
. „Academy of Management”, 1991, 16(1),
57–91
[13] Choo C.W.
The Knowing Organization.
New
York: Oxford, 1998
[14] Wiig K.
Knowledge management: where did it
come from and where will it go?
Expert Systems with
Applications, 1997, 13(1), 1-14
[15] Liebowitz J., Megbolugbe I.
A set of frameworks
to aid the project manager in conceptualizing and
implementing knowledge manageme
nt
initiatives
.
International Journal of Project Management, 2003,
21, 189-198
114
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl
prof. dr hab. inż.WALDEMAR KARWOWSKI
Center for Industrial Ergonomics
University of Louisville, USA
Centralny Instytut Ochrony Pracy
– Państwowy Instytut Badawczy
Jedynym niezastąpionym kapitałem organizacji
są wiedza i umiejętności pracowników.
Produkcyjność tego kapitału zależy od tego,
jak efektywnie ludzie dzielą się swoimi
kompetencjami z tymi, którzy mogą je użyć.
Andrew Carnegie
Zarządzanie wiedzą
(1)
Wprowadzenie
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat
kwestia zarządzania wiedzą urosła do roz-
miarów poważnego problemu naukowego,
a specjaliści od zarządzania wiedzą opra-
cowali szeroki zakres technik, zastosowań
i programów do celów praktycznych.
Do powstania i rozwoju tej dziedziny
przyczyniło się wiele czynników [1]:
Kwestia zarządzania wiedzą urosła obecnie do rozmiarów poważnego problemu naukowego, a specjaliści
od zarządzania wiedzą opracowali wiele technik, zastosowań i programów do celów praktycznych. Wiedzę
można sklasyfikować na indywidualną, strukturalną oraz organizacyjną.
Wiedza strukturalna
jest typem
wiedzy kodyfikowanej (ujętej/zawartej) w instrukcjach i raportach, natomiast
wiedza organizacyjna
jest
rozumiana jako proces uczenia się w ramach organizacji. Drugim źródłem wiedzy jest wiedza zindywidu-
alizowana, istniejąca wyłącznie w ludzkich umysłach. Kodyfikowalne lub strukturalne bloki konstrukcyjne
są
wiedzą jawną i formalną
(ang.
explicit knowledge
), natomiast wiedza nieustrukturyzowana, trudna do
skodyfikowania jest wiedzą ukrytą (ang.
tacit knowledge
). Skuteczność osiągania celów firmy wymaga
konwersji wiedzy ukrytej w łatwo dostępną. wiedzę formalną, która będzie szeroko wykorzystana w firmie,
także do zarządzania systemem bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomią.
Knowledge management
Knowledge management has recently become an important scientific problem, and knowledge management specialists have
developed a broad range of techniques and computer-based applications for the relevant practical applications. In general,
knowledge can be classified into individual, structural and organizational. The structural knowledge is a type of knowledge
that can be codified through instructions and reports. The structural blocks of the formal knowledge constitute an explicit
knowledge. The organizational knowledge exemplifies a process of learning within an organization. The second source of
knowledge is the individual knowledge which exists only in the minds of employees. This unstructured knowledge, which
is often difficult to codify, is the tacit knowledge. The effectiveness in reaching organizational goals requires the conversion
of tacit knowledge into an easily accessible formal knowledge that can be widely applied within an enterprise, including the
management of occupational health, safety and ergonomics.
Informacyjne przeładowanie i chaos
Nadmierna informacja zasypuje
i przytłacza przedsiębiorstwa oraz umysły
pracowników. Odnalezienie informa-
cji potrzebnych do wykonania zadań,
szczególnie tych złożonych, jest często
czasochłonne i frustrujące, szczególnie
w przypadku braku dostępu do dobrze
zorganizowanej i łatwo dostępnej infra-
struktury. Jak zauważył Serban [1]:
„To, co uzyskaliśmy, to olbrzymie obję-
tości niewyselekcjonowanej i nieprzetwo-
rzonej informacji. Natomiast, to co z wiel-
kim trudem staramy się znaleźć, to wiedza
o zdolności do szybkiej reakcji na wyma-
gania i oczekiwania naszych pracowników
i klientów.”
usprawnić indywidualną i organizacyjną
skuteczność rozwiązywania zadań.
Mobilność i utrata zasobów
intelektualnych
Średnia liczba lat spędzonych przez
pracownika w jednej firmie zmniejszyła
się obecnie nawet do trzech lat [2]. Kiedy
pracownik przechodzi na emeryturę albo
odchodzi do innej firmy zabiera ze sobą
cenne doświadczenie i umiejętności,
za poszukiwanie i szkolenie których
organizacja musi dodatkowo zapłacić.
Sondaż z roku 2001 wykazał, że średnio
26% wiedzy w organizacji jest przecho-
wywana na papierze, a 20% w postaci
elektronicznej, natomiast aż 42% wiedzy
jest przechowywane w „umysłach” pra-
cowników [3]. Uzyskiwanie i dzielenie
się doświadczeniami oraz umiejętnościami
przez pracowników między sobą, pozwoli
zaoszczędzić pieniądze, skrócić przerwy
w pracy i wzmocnić ogólną zdolność do ra-
dzenia sobie w sytuacji straty personelu.
Kondensacja informacji
Kondensacja informacji jest wąskim
gardłem komunikacji
we współczesnych
sieciach komputerowych. Na przykład,
dostęp do Internetu jest powolny w czasie
szczytowych godzin pracy. Gdyby istniał
mechanizm umożliwiający ukierunkowa-
nie na poszukiwane informacje, przepusto-
wość sieci byłaby znacznie większa.
zmiany, to niezbędne warunki adaptacji
w celu przetrwania i dobrego fukkcjono-
wania firmy.
Pomimo znaczącej różnicy, wiele osób
myli pojęcie „informacja” z pojęciem „wie-
dza”. Albert Einstein ostrzegał, że:
„Informacja nie jest wiedzą. Wiedza
jest doświadczeniem. Wszystko pozostałe
– to informacja”.
Informacja, segmentacja
i specjalizacja umiejętności
Obecnie większość pracowników
jest w stanie opanować wiedzę dotyczącą
tylko jednej dziedziny, a często tylko
jej pewnych wyspecjalizowanych segmen-
tów. Możliwość dostępu do odpowiedniej
wiedzy w odpowiednim czasie powinna
Wiedza zawiera zbiór faktów i reguły
intuicyjne, nabyte przez eksperta w ciągu
wielu lat praktyki. W idealnym przypadku,
w relacji mistrz – uczeń, mistrz dzieli się
właśnie tą unikatową wiedzą, która pocho-
dzi z doświadczenia i nie ma jej w podręcz-
Konkurencja
Zdolność przewidywania zmian zacho-
dzących w otoczeniu i wymagań klientów,
a także umiejętność szybkiej reakcji na te
11
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 11/2004
WIEDZA FORMALNA/JAWNA I WIEDZA UKRYTA [5]
Explicit and tacit knowledge
Wiedza formalna
(udokumentowana)
w celu skutecznej współpracy różnych grup
pracowników oraz promocji uczenia się.
Wiedza ukryta
(„know-how” tkwiący w ludziach)
Podejścia
do zarządzania wiedzą
Ponieważ ZW jest oparte na abstrakcyj-
nym wielowymiarowym pojęciu „wiedza”,
sama idea „zarządzania wiedzą” jest obiek-
tem różnych interpretacji. Dotychczas,
żaden z zaproponowanych modeli zarzą-
dzania wiedzą nie został zaakceptowany.
Według węższej interpretacji, ZW
polega przede wszystkim na zarządzaniu
wiedzą formalną (ang.
explicit knowledge
)
przy zastosowaniu rozmaitych technologii
informacyjnych. Takie ZW koncentruje
się na wiedzy zdobytej od pracowników
i zawartej w komputerowych bazach wie-
dzy, systemach opartych na wiedzy (
ang.
knowledge-based systems
) oraz wiedzy do-
stępnej przy pomocy technologii opartych
na sieciach komputerowych (np. e-mail,
groupware
).
Następne podejście koncentruje się
przede wszystkim na
zarządzaniu kapi-
tałem intelektualnym
firmy [9], w postaci
kapitału strukturalnego (czyli wiedzy),
kapitału ludzkiego (wiedzy pracowników)
oraz budowania kapitału klienta. Kapitał
intelektualny wykorzystuje to, co organi-
zacja wie i dostarcza do klienta. Kapitał
intelektualny jest nową formą wartości
(i dobrobytu) firmy.
Cechy - kodyfikowalna
- przechowywana
- przekazywana
- łatwo formułowana
- osobista
- specyficzna dla kontekstu
- trudna do sformułowania
- trudna do uchwycenia i przekazania
Źródło - instrukcje
- strategie i procedury
- bazy danych i raporty
- nieformalna komunikacja i procesy w biznesie
- rozumienie historyczne
nikach [4]. Wiedza w epistemologii (tzn.
teorii poznania) jest tradycyjnie definiowa-
na jako „uzasadnione prawdziwe przeko-
nania lub sądy”.
Wiedza
, która jest jedną
z najwyższych sztuk spekulatywnych,
polega na percepcji prawdziwości potwier-
dzających lub przeczących twierdzeń
(John
Locke 1632-1704). Nonaka i Takeuchi [5]
definiują
wiedzę
jako:
„dynamiczny proces
uzasadniania osobistego przekonania jako
prawdziwego, albo urzeczywistniania zdol-
ności technicznej przez praktykę.”
ekspertem jest jednostka, tym bardziej
jej wiedza jest niesformalizowana i nie-
skompilowana, i tym trudniej jest tę wiedzę
wydobyć i sformułować”.
Koncepcja „zarządzania wiedzą” (ZW)
została wprowadzona do określenia syste-
mu narzędzi, procesów, struktur i kultury
opracowanych w celu usprawnienia dziele-
nia się, tworzenia i wykorzystywania wie-
dzy kluczowej dla procesu podejmowania
decyzji przez przedsiębiorstwa [7].
Awad i Ghaziri [8] tak definiują
zarzą-
dzanie wiedzą:
Zarządzanie wiedzą – definicje
W literaturze przedmiotu można spo-
tkać dwa główne sposoby klasyfikowania
rodzajów wiedzy. Zgodnie z pierwszym
z nich rozróżnia się wiedzę: indywidualną,
strukturalną oraz organizacyjną (Edvinson
and Malone, 1997).
Wiedza strukturalna
jest typem wiedzy,
kodyfikowanej (ujętej/zawartej) w in-
strukcjach i raportach, natomiast
wiedza
organizacyjna
jest rozpatrywana jako
proces uczenia się w ramach organizacji.
Wiedza strukturalna częściowo akumu-
luje się w oparciu o informacje dostępne
w bazach danych. Drugim jej źródłem
jest nieuchwytna zindywidualizowana
wiedza, istniejąca wyłącznie w ludzkich
umysłach.
Współczesny filozof Polanyi [6], jak
również Nonaka i Takeuchi [5] argumen-
tują, że kodyfikowalne lub strukturalne
bloki konstrukcyjne są
wiedzą jawną
i formalną
(ang.
explicit knowledge
),
natomiast nieustrukturyzowana, trudna
do skodyfikowania wiedza jest
wiedzą
ukrytą
(ang.
tacit knowledge
). Zwykle
organizacje są skłonne do koncentrowania
wysiłku na tym, co jest z natury jawne
i mechanistyczne (tabela). Skuteczność
osiągania celów stawia przed zarządzaniem
wiedzą zadanie zapewnienia możliwości
konwersji wiedzy ukrytej (ang.
tacit
)
w wiedzę formalną i dostępną (ang.
expli-
cit
). Bardzo często wiedza ukryta (ang.
tacit knowledge
) odzwierciedla pewne
automatyczne procesy podświadomości,
które przebiegają bez świadomej kontroli
i są niezauważalne przez jednostkę. Ten
typ wiedzy jest bardzo trudno wydobyć
i uzyskać w wyniku paradoksu związanego
z inżynierią wiedzy: „
Im wyższego stopnia
„Zarządzanie wiedzą to szybko rozwijający
się interdyscyplinarny model działalności
biznesu, w którym wiedza jest centralnym
punktem struktury całej organizacji”.
Zarządzanie wiedzą obejmuje ludzi,
technologie oraz procesy organizacyjne.
ZW w praktyce obejmuje różnorodne
koncepcje z wielu dziedzin nauki, jak:
teorie organizacji, zarządzanie zasobami
ludzkimi, sztuczna inteligencja, ergono-
mia, technologie informacyjne [4].
Zarządzanie wiedzą
, jako działalność
formalna przedsiębiorstwa, charakteryzuje
się następującymi cechami:
•
jest oparte na strategii
,
która ma
na celu utrwalenie wiedzy jako zasobu
kluczowego i koniecznego do osiągnięcia
celów biznesowych; wiedza ta (zawarta
w umysłach pracowników, w procesach
i bazach danych) powinna być rozpatry-
wana jako
intelektualny kapitał
;
w
artości
organizacyjne powinny być połączone
z rozwojem tego kapitału
•
stosuje proces
,
który – podobnie jak
łańcuch dostaw (
ang.
supply chain
) – roz-
poczyna się od surowców (czyli danych)
i kieruje się w stronę tworzenia produktu
końcowego, czyli
wiedzy
; proces ten
polega na przetwarzaniu danych, organizo-
waniu informacji, elaboracji (czyli analizie
i syntezie), tworzeniu wiedzy i, w końco-
wym etapie, rozpowszechnianiu wiedzy
wśród użytkowników; proces ten integruje
także organizację poziomo i umożliwia
współpracę wszystkich obszarów przed-
siębiorstwa
•
zawiera wartości kulturowe
,
które
nakazują dzielenie się zamiarami, warto-
ściami i wiedzą w całym przedsiębiorstwie,
Z
arządzanie wiedzą w najszerszym uję-
ciu, zawiera wszystkie aspekty związane
z wiedzą, które mają wpływ na rentowność
i sukces przedsiębiorstwa
.
Ostatnie podejście obejmuje dwa opi-
sane wyżej nurty oraz większość praktyk
i procesów związanych z wiedzą.
Koncepcje zarządzania wiedzą formalną
W uproszczonym ujęciu,
zarządzanie
wiedzą formalną
jest rozpatrywane głów-
nie jako problem zdobycia, zorganizowania
i przechowywania informacji, zagadnienia
baz danych, języków zapytań (
ang. query
languages
), eksploracji danych (
ang.
data mining
). Wiedza w tym podejściu
jest postrzegana jako pasywna, analityczna
i atomistyczna: składa się z faktów, które
można przechowywać, odzyskiwać, roz-
powszechniać. Mało uwagi poświęca się
kontekstowi, w którym fakty pierwotnie
były zakotwiczone, a także kontekstowi,
w którym są one używane [10]. W tym
ujęciu:
zarządzanie wiedzą (formalną) to „dostar-
czanie właściwej informacji, właściwym
osobom, we właściwym czasie”.
112
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 11/2004
Należy jednak przypomnieć, że
wiedza
jest nieodłącznie powiązana z ludzkim
poznaniem
, a zarządzanie wiedzą odbywa
się w kontekście społecznym, który ma
złożoną i zawiłą strukturę. Z tego wzglę-
du, rozważenie ludzkich i społecznych
czynników biorących udział w tworzeniu
oraz wykorzystaniu wiedzy jest niezbęd-
nym i kluczowym elementem procesu za-
rządzania wiedzą. Najczęściej wymieniane
są następujące
komponenty systemu
zarządzania wiedzą
[11]:
• wiedza organizacyjna
• pracownicy związani z wykorzysty-
waną wiedzą (ang.
knowledge workers
)
• proces zarządzania wiedzą
• techniki informacyjne – bazy wiedzy
(KBS), eksploracja danych (ang.
data mi-
ning
), technologia informacji i komunikacji
(ICT), sztuczna inteligencja (AI), systemy
eksperckie (ang.
expert systems
), technolo-
gie baz danych (DT), modelowanie.
Rys. 1. Obiekty zarządzania wiedzą i podejścia organizacyjne [11]
Fig. 1. The focus of knowledge management and organizational approaches
związanych z wykorzystywaną wiedzą
(ang.
knowledge workers
): przywództwo;
wzmocnienie (ang.
empowerment
); wskaź-
niki wydajności/wykonania i nagrody;
kultura organizacyjna. Przedsiębiorstwa
mogą usprawnić proces ZW przez defi-
niowanie zasad, organizowanie zespołów
odpowiedzialnych za ZW oraz zapewnie-
nie rozwoju pracowników.
Efektywne tworzenie wiedzy organiza-
cyjnej odbywa się przez spirale konwersji,
kiedy wiedza ukryta przemienia się w for-
malną w ramach dynamicznego i nieustan-
nego procesu. Właśnie wtedy pojawiają
się innowacyjne idee. Tworzenie wiedzy
można usprawnić przez dokładnie zapla-
nowane zarządzanie tym procesem.
Proces tworzenia wiedzy organizacyjnej
rozpoczyna się od
uspołecznienia
(
so-
cialization
)
, kiedy to jednostki dzielą się
własnymi specyficznymi doświadczeniami
i modelami poznawczymi (proces socja-
lizacji wiedzy). Ten proces przechodzi
w
eksternalizację
, polegającą na próbach
przekazania i sformułowania ukrytej
wiedzy, która inaczej niż przez metafory
lub analogie, jest trudna do wyrażenia.
Następnie proces tworzenia wiedzy prze-
chodzi w fazę
kombinacji
(albo elabora-
cji), kiedy odbywa się łączenie odrębnych
nowych i już istniejących elementów
wiedzy formalnej. W ostatniej fazie jed-
nostki
przyswajają i internalizują
nowo
stworzoną wiedzę.
Choo [13] połączył teorie tworzenia
wiedzy z dwoma innymi informacyjnymi
procesami strategicznymi i opracował
model nazywany przez niego „
organiza-
cją wiedzącą
”. Początkowo, przez proces
nadawania sensu (ang.
sense-making
),
organizacja interpretuje dane nadchodzące
z zewnętrznego środowiska i ustala inter-
Wiedza organizacyjna
Wiedza organizacyjna, inaczej nazy-
wana
pamięcią organizacyjną
, obejmuje
informacje i wiedzę przetwarzaną przez
organizację i określającą procesy, za pomo-
cą których jej członkowie mogą zdobywać,
utrzymywać i przechowywać wiedzę [12].
Pamięć organizacyjna jest egzemplifikacją
wcześniejszych sukcesów i niepowodzeń
firmy, co może pomóc w uniknięciu po-
wtórzenia już raz popełnionych błędów.
Pamięć organizacyjna przechowuje także
zbiór kolektywnych kompetencji, infor-
macji, wiedzy i doświadczenia, w celu
umożliwienia członkom organizacji do-
stępu do właściwych zasobów.
Modele i systemy
zarządzania wiedzą
Pomimo popularności i dużej liczby
publikacji na temat zarządzania wiedzą,
proces tworzenia wiedzy przez organizacje
jest jeszcze mało zbadany. Bardzo często
kierownictwo firm postrzega wiedzę jako
zjawisko już istniejące w organizacji, albo
coś, co może być wyuczone lub zdobyte
poza firmą.
Nonaka i Takeuchi [5] opracowali model
procesu nabywania wiedzy przez organiza-
cję, co później zostało rozwinięte w kon-
cepcję „
tworzenia wiedzy organizacyjnej
”.
Zgodnie z Nonaka i Takeuchi, dwa rodzaje
wiedzy (
ukryta i formalna
) nie są całko-
wicie odrębne, lecz komplementarne (rys.
2.). Kluczowym założeniem teorii dyna-
miki „tworzenia wiedzy organizacyjnej”
jest stwierdzenie, że
w trakcie kreatywnych
działań jednostek lub grup odbywa się inte-
rakcja i wzajemna przemiana tych dwóch
rodzajów wiedzy
. Autorzy ci przyjmują,
że nowa wiedza organizacyjna jest tworzo-
na przez interakcje pomiędzy jednostkami
posiadającymi wiedzę o odmiennej treści
i rodzaju (czyli
ukrytą lub formalną
). W tym
epistemologicznym i społecznym procesie
autorzy wyróżniają cztery sposoby konwer-
sji (wymiany) wiedzy:
1)
uspołecznienie
: od indywidualnej
wiedzy ukrytej do grupowej wiedzy
ukrytej;
2)
eksternalizacja
(uzewnętrznienie):
od wiedzy ukrytej do wiedzy formalnej
;
3)
kombinacja
:
od posegmentowanej
wiedzy formalnej do usystematyzowanej
wiedzy formalnej;
4)
internalizacja
(uwewnętrznienie):
od wiedzy formalnej do wiedzy ukrytej.
A oto najważniejsze właściwości, które
wyróżniają wiedzę spośród wszystkich
innych zasobów przedsiębiorstwa:
• wiedza jest nieuchwytna i jej pomiar
jest dosyć trudny
• wiedza jest niestabilna, czyli w każdej
chwili może zniknąć
• wiedza w większości przypadków
tkwi w umysłach pracowników posiada-
jących wolną wolę
• wiedza nie jest zużywana, wręcz
odwrotnie – zwiększa się w trakcie jej wy-
korzystywania
• wiedza ma szeroki zasięg wpływów
w organizacji („wiedza”– to władza)
• wiedza nie może być kupiona w każdej
chwili i bardzo często charakteryzuje się
długim czasem gromadzenia
• wiedza może być używana przez różne
procesy w tym samym czasie.
Rys. 2. Proces tworzenia wiedzy organizacyjnej [5]
Fig. 2. A process of organizational knowledge creation
Współcześnie rozwijające się procesy
organizacyjne dotyczące ZW można wy-
jaśnić za pomocą zintegrowanego modelu
(rys. 1.). Następujące czynniki zarządza-
nia wywierają wpływ na pracowników
Rys. 3. Organizacja wiedząca [13]
Fig. 3. Knowing organization
13
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 11/2004
Rys. 4. Model zarządzania wiedzą [14]
Fig. 4. Model of knowledge management
Podstawowe elementy konstrukcyjne
takiej organizacji to
:
• tworzenie świadomości zarządzania
wiedzą
• przeprowadzenie benchmarkingu za-
rządzania wiedzą, w celu poznania, czego
podobne organizacje już dokonały
• opracowanie taksonomii, która będzie
służyć jako terminologia i struktura do kon-
strukcji systemu zarządzania wiedzą
• opracowanie strategii zarządzania
wiedzą
• sprecyzowanie najważniejszych
obszarów docelowych w zarządzaniu
wiedzą.
Cechy inteligentnych
systemów sterowania
oświetleniem
Sterowanie oświetleniem elektrycznym
polega na włączaniu, wyłączaniu oraz
ściemnianiu bądź rozjaśnianiu oświetlenia
elektrycznego. Realizowane może być
w różny sposób, począwszy od ręcznego
sterowania wykonywanego przez użyt-
kownika, aż do samoczynnego sterowania,
które nie wymaga udziału użytkownika.
W starszych systemach sterowania wystę-
puje opcja ręcznego sterowania poziomu
natężenia oświetlenia przy automatycz-
nym załączaniu i wyłączaniu urządzenia
oświetleniowego. Dążenie do zapewnienia
właściwego oświetlenia oraz jak najmniej-
szego zużycia energii elektrycznej przez
urządzenie oświetleniowe, przyczyniło się
do rozwoju systemów sterowania oświetle-
niem elektrycznym, które zapewniają odpo-
wiednie oświetlenie stanowisk pracy przy
pełnym wykorzystaniu światła dziennego.
Te nowoczesne systemy sterowania określa
się często mianem „inteligentnych”, gdyż:
• samoczynnie dostosowują poziom
emitowanego światła elektrycznego
do zmian udziału (poziomu) światła dzien-
nego, tak aby na płaszczyźnie roboczej
utrzymać stały, zadany poziom natężenia
oświetlenia
• automatycznie wyłączają oświetle-
nie elektryczne, gdy przez zadany przez
użytkownika czas nikt nie przebywa
w pomieszczeniu oraz włączają oświetlenie
w momencie, gdy użytkownik wchodzi
do pomieszczenia.
Powyższe cechy inteligentnych sys-
temów sterowania oświetleniem elek-
trycznym oraz konieczność stosowania
elektronicznych układów stabilizująco-za-
płonowych w oprawach oświetleniowych
instalowanych w tych systemach przyczy-
niają się również do istotnych oszczędności
w zużyciu energii elektrycznej.
Wśród całej gamy różnego rodzaju
systemów sterowania, wykorzystujących
zarówno systemy analogowe jak i cyfrowe
w ostatnich latach na pierwsze miejsce
wysuwają się cyfrowe systemy sterowania
oświetleniem, które wykorzystują taki sam
sposób komunikacji między komponen-
tami sytemu nazwany protokołem DALI
(
Digital Addressable Lighting Interface
).
W odróżnieniu od innych systemów stero-
wania pozwala on sterować każdą z opraw
niezależnie, a zmiany w konfiguracji
oświetlenia można dokonywać w dowol-
nym momencie użytkowania systemu – bez
ingerencji w instalację elektryczną.
pretację wspólną dla wszystkich jej człon-
ków (rys. 3.). Jeżeli zjawisko jest rutynowe,
wtedy organizacja bezpośrednio przecho-
dzi do procesu podejmowania decyzji,
poszukuje dodatkowych informacji oraz
analizuje alternatywy.
Poprzednie dwa modele koncentro-
wały się przede wszystkim na procesach
tworzenia nowej lub wykorzystywania
już istniejącej wiedzy.
Model Wiiga [14] obejmuje szerszy
obszar oddziaływań ZW w organizacji
i wyodrębnia następujące cztery procesy
(rys. 4.):
1)
rewizja –
ocena efektów poprzednich
działań w kategoriach tego, co zamierzano
osiągnąć (oszacowanie, ewaluacja)
2)
konceptualizacja
– wgląd w kwe-
stię, czym jest wiedza, jaki jest stan wiedzy
w organizacji i analiza silnych i słabych
stron aktualnego procesu ZW (badania,
sondaże, klasyfikowanie)
3)
refleksja
– ocena wiedzy według
ustalonego zestawu kryteriów: wybór
optymalnego planu korekty „wąskich
gardeł” i ich analiza pod względem ryzyka
w implementacji
4)
działanie
– manipulacja obiektami
wiedzy w celu usprawnienia procesu
biznesowego i wydajności (zdobywanie,
dystrybucja i wykorzystywanie)
.
Po prawej stronie modelu (rys. 4.) znaj-
dują się poziomy
Obiektów wiedzy
, zgod-
nie z którymi procesy biznesowe są uży-
wane w elementach wiedzy, które z kolei
są powiązane z rolami organizacyjnymi.
Cele, ryzyko, ograniczenia i wskaźniki
są
obszarami wsparcia
, i obejmują:
1) ustalenie „celów” procesu zarządza-
nia wiedzą;
2) ustalenie i oszacowanie „ryzyka”,
które może wystąpić w ramach procesu
zarządzania;
3) zastosowanie formalizmu modelo-
wego i narzędzi do wsparcia koncepcji
i ograniczeń mających wpływ na wiedzę;
4) zastosowanie „wskaźników” w celu
wsparcia procesów i metod oceny wiedzy.
Skuteczne zastosowanie metod ZW
wymaga sprzyjającego temu procesowi
środowiska organizacyjnego, a nawet
stworzenia organizacji nowego typu. Zgod-
nie z teorią Liebowitza [15]
Organizacja
zorientowana na wiedzę (OZW)
posiada
zbiór kluczowych elementów, które są kry-
tyczne do osiągnięcia sukcesu.
W II części artykułu, przewidzianym
do opublikowania w następnym numerze
„Bezpieczeństwa Pracy” zostanie omówio-
ne zarządzanie wiedzą z zakresu bezpieczeń-
stwa i higieny pracy oraz ergonomią.
PIŚMIENNICTWO
[1] Serban A. M., Luan J.
Overview of knowledge ma-
nagement.
New Directions for Institutional Research
,
2002, 113(Spring), 5-16
[2]
United States Department of Labor.
„Employee
Tenure Summary”, Aug. 2000, [http://www.bls.
gov/news.release/tenure.nr0.htm]
[3] Malhotra Y.
It’s Time to Cultivate Growth
.
Leading Views
,
March., 2001 [http://www.youcan.
bt.com/youcan/flash/lw/mar2001/cultivate_growth.
html]
[4] Liebowitz J. (Ed.)
Knowledge Management
Handbook
,. Boca Raton: CRC Press, 1999
[5] Nonaka I., Takeuchi H.
The Knowledge-Creating
Company: How Japanese Companies
Create the Dynamics of Innovatio,
New York: Oxford
University Press, 1995
[6] Polanyi M.
Tacit Dimension.,
London: Peter
Smith Publications, 1983
[7] De Long D., Seemann P.
Confronting conceptual
confusion and conflict in knowledge management
,
„Organizational Dynamics”, 2000, 29(1), 33-44
[8] Awad E. M., Ghaziri H. M.
Knowledge
Management. Upper Saddle River.
NJ: Prentice
Hall, 2004
[9] Stewart T. A.
Intellectual Capital
. The New
Wealth of Organizations, New York: Doubleday,
1999
[10] Thomas J. C., Kellogg W. A., Erickson T.
The
knowledge management puzzle: human and social
factors in knowledge management
. „IBM Systems
Journal”, 2001, 40(4), 863
[11] Lee J. H., Kim Y.G.
A stage model of organi-
zational knowledge management: a latent content
analysis.
„Expert Systems with Applications”, 2001,
20, 299-311
[12] Walsh J. P., Ungson G. R.
Organizational
memory
. „Academy of Management”, 1991, 16(1),
57–91
[13] Choo C.W.
The Knowing Organization.
New
York: Oxford, 1998
[14] Wiig K.
Knowledge management: where did it
come from and where will it go?
Expert Systems with
Applications, 1997, 13(1), 1-14
[15] Liebowitz J., Megbolugbe I.
A set of frameworks
to aid the project manager in conceptualizing and
implementing knowledge manageme
nt
initiatives
.
International Journal of Project Management, 2003,
21, 189-198
114