Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Bankowość wykłady UG - zarządzanie

 

1. Bank i system bankowy, jego otoczenie oraz miejsce i rola w gospodarce rynkowej.

 

Sformułowanie pojęcia banku z makroekonomicznego punktu widzenia:

ð w gospodarce rynkowej charakteryzującej się podziałem pracy wymiana produktów między podmiotami gospodarczymi odbywa się za pośrednictwem pieniądza;

ð dla sprawnego zaopatrywania podmiotów gospodarczych w środki płatnicze oraz zapewnienie właściwego funkcjonowania obiegu pieniężnego potrzebni są pośrednicy finansowi, do których zalicza się banki;

ð banki wywierają istotny wpływ na alokację zasobów i dokonują takiego podziału kapitału, który zapewnia jego optymalne wykorzystanie;

ð banki znajdują się pomiędzy zgłaszającymi popyt na pieniądz i jego podaż oraz nawiązują z nimi osobne stosunki umowne, oszczędzają im w ten sposób konieczność indywidualnego poszukiwania partnera dla pojedynczej transakcji co prowadzi do obniżki kosztów transakcyjnych.

 

Sformułowanie pojęcia banku z mikroekonomicznego punktu widzenia:

ð bank jest przedsiębiorstwem;

ð jest instytucją zaufania publicznego;

ð działalność banku polega m.in. na pozyskiwaniu wkładów pieniężnych, udzielaniu kredytów, rozliczeniach pieniężnych, udzielaniu gwarancji.

 

Definicja banku w prawie bankowym

Art. 2. (prawo bankowe) „Bank jest osobą prawną utworzoną zgodnie z przepisami ustaw, działa na podstawie zezwoleń uprawniających do wykonywania czynności bankowych obciążających ryzykiem środki powierzone pod jakimkolwiek tytułem zwrotnym”.

 

ART. 5. Ust. 2 (prawo bankowe) „Czynnościami bankowymi są również inne czynności, o ile są one wykonywane przez banki:

- udzielanie pożyczek pieniężnych oraz pożyczek i kredytów konsumenckich;

- operacje czekowe i wekslowe oraz operacje, których przedmiotem są warianty;

- wydawanie kart płatniczych oraz wykonywanie operacji przy ich pomocy;

- przyjmowanie wkładów pieniężnych;

- udzielanie gwarancji;

- emisja papierów wartościowych;

- przeprowadzanie rozliczeń pieniężnych;

- terminowe operacje finansowe;

- nabywanie i zbywanie wierzytelności pieniężnych;

- przechowywanie podmiotów i papierów wartościowych oraz udostępnianie skrytek sejfowych;

- wykonywanie czynności obrotu depozytowego;

- udzielanie i potwierdzanie poręczeń;

- wykonywanie czynności zleconych związanych z emisją papierów wartościowych.

 

Istota funkcji transformacyjna – bank jest pośrednikiem finansowym między różnymi strukturami podaży kapitału i popytu na kapitał. Dokonując transformacji tych struktur, doprowadza do ich zrównoważenia.

 

Funkcja transformacyjna:

• transformacja informacji;

• transformacja wielkości środków pieniężnych – wiąże się z brakiem zgodności między sumą środków pieniężnych oferowaną przez ich posiadacza, a sumą potrzebną dla poszukującego pieniądza;

• transformacja terminu – tego typu transformacja jest możliwa dzięki możliwości prologacji wkładów lub ich substytucji, likwidacji części aktywów oraz wykorzystania pomocy zewnętrznej; posiadacze wolnych środków pieniężnych chcą zazwyczaj ulokować swe środki na krótsze terminy a poszukujący pieniądza chcieliby go otrzymać na terminy dłuższe;

• transformacja ryzyka – jest możliwa dzięki zabezpieczeniu zewnętrznemu (fundusze gwarancyjne); bank dywersyfikuje ryzyko między wiele podmiotów. Ryzyko związane z każdym kredytem bądź innym aktywem banku; banki dywersyfikują tak, że całkowite ryzyko ich portfela aktywów jest mniejsze niż suma pojedynczych ryzyk dla poszczególnych komponentów portfela;

• transformacja przestrzennej alokacji środków pieniężnych – banki pozwalają zrównoważyć przestrzenne zróżnicowane struktury popytu na kapitał i jego podaży.

 

Istota funkcji transakcyjnej – bank jest pośrednikiem finansowym dysponującym usługami związanymi z przyjmowaniem i udostępnianiem kapitału, kojarzy w ten sposób podaż kapitału i popyt na inwestycje kapitałowe.

 

Rodzaje banków komercyjnych

 

Rodzaje banków w Polsce:

Ø kryterium – forma prawna: państwowe, w formie spółek akcyjnych i spółdzielcze;

Ø kryterium – struktura własności: polskie, zagraniczne;

Ø kryterium – przedmiot działalności: uniwersalne i wyspecjalizowane (specjalizacja banków może przybierać charakter funkcjonalny, branżowy lub terytorialny).

 

Banki na świecie:

- banki uniwersalne i inwestycyjne;

- banki hipoteczne i komunalne;

- banki spółdzielcze.

 

·     Bank hipoteczny – instytucja, która jest wyspecjalizowana w udzielaniu kredytów hipotecznych oraz refinansowaniu tej działalności na rynku kapitałowym za pomocą specjalnych papierów wartościowych (listów zastawnych).

 

·     Bank inwestycyjny – instytucja, która zajmuje się wyłącznie operacjami związanymi z emisją, sprzedażą, zakupem i zarządzaniem papierami wartościowymi.

 

·     Bank uniwersalny – dokonuje wszystkich czynności bankowych; nie ma żadnych ograniczeń w jego działalności.

 

System bankowy jako część systemu finansowego.

 

System finansowy – w gospodarce rynkowej to mechanizm współtworzenia i przepływu siły nabywczej między podmiotami gospodarczymi (nie finansowymi) składający się z instrumentów, rynków oraz instytucji finansowych i zasad na których one działają.

 

Składniki systemu finansowego:

ü instrumenty finansowe – depozyty, akcje, weksle, bony skarbowe;

ü rynki finansowe – na których przedmiotem obrotu są instytucje finansowe, rynek pierwotny, kapitał bankowy, depozytowy;

ü instytucje finansowe – banki, domy maklerskie;

ü zasady – reguły na jakich składniki systemu finansowego funkcjonują (regulacje prawne, normy zwyczajowe.

 

Funkcje systemu finansowego:

- monetarne – kreowanie pieniądza, przelew pieniądza związany z bieżącymi transakcjami gospodarczymi;

- kapitałowe – przelew pieniądza od podmiotów nadwyżkowych do podmiotów deficytowych;

- kontrolne – podmioty wypożyczające środki pieniężne lub je inwestujące chcą mieć wpływ na decyzje podejmowane przez podmioty, którym te środki powierzyły tak aby zwiększyć prawdopodobieństwo ich odzyskania.

 

System bankowy – jest częścią systemu finansowego i obejmuje całokształt instytucji bankowych, powiązania i stosunki z otoczeniem. System bankowy jest 2 szczeblowy.

 

 

 

 

2. Działalność systemu bankowego w gospodarce rynkowej.

 

·     W nowoczesnej gospodarce rynkowej system bankowy jest dwuszczeblowy (dualny);

·     Wyodrębnia się bank centralny i banki komercyjne;

·     Dwuszczeblowy system bankowy wykształcił się w Polsce po 1989 r. W wyniku reform bankowych i ustrojowych;

 

 

Bank centralny spełnia trzy zasadnicze funkcje:

- banku emisyjnego,

- banku banków,

- bankiera państwa;

 

Celem działania banków komercyjnych jest maksymalizacja wartości akcji akcjonariuszy.

W systemie bankowo zorientowanym potrzeby zaspokajają banki. W systemie rynkowo zorientowanym potrzeby zaspokajają rynek.

 

Modele systemu finansowania na świecie:

- system oparty na rynkach papierów wartościowych,

- system bankowy zorientowany.

 

Główne tendencje rozwojowe na rynku finansowym:

a) od kilku lat można zaobserwować wzrost konkurencji na rynku bankowym,

b) wzrost konkurencji na rynku finansowym uwarunkowany jest procesami:

- globalizacji – polega na postępującej integracji krajowych rynków finansowych w jeden rynek ogólnoświatowy,

- liberalizacja – (deregulacja) celowe znoszenie przez władze ograniczeń w funkcjonowaniu rynków finansowych,

- dezintermediacja – (odpośredniczenie) rozwój bezpośrednich kontaktów między dużymi pożyczkobiorcami i dysponentami dużych kapitałów.

 

Główne tendencje rozwojowe na polskim rynku bankowym:

a) w alokacji kapitału w Polsce dominuje sektor bankowy,

b) rozwój gospodarczy Polski zależy w dużej mierze od bezpiecznych i efektywnie działających banków,

c) tendencje rozwojowe w polskiej bankowości w latach 90-tych:

- prywatyzacja,

- konsolidacja.

 

Prywatyzacja banków w Polsce.

 

Cele prywatyzacji banków:

przeniesienie pełnej odpowiedzialności za kierowanie bankami ze Skarbu Państwa na władze banku i ich prywatnych właścicieli,

unowocześnienie działalności banków,

wprowadzenie nowoczesnych metod zarządzania i nowych produktów,

umożliwienie dostępu do nowych, szerszych źródeł finansowania (często tańszych).

 

Teza: Realizacja tych celów w warunkach banków prywatnych podmiotów dysponujących wystarczającym kapitałem była możliwa poprzez prywatyzację z udziałem zagranicznych inwestorów branżowych.

 

Przebieg prywatyzacji:

ü pierwotnie zakładano, że pakiet dla partnera strategicznego nie powinien przekraczać 30 % akcji, 30 % miało pozostać w rękach Skarbu Państwa, pozostałe akcje miały ulec rozproszeniu (przykłady: Bank Śląski S.A., Wielkopolski Bank Kredytowy S.A.),

ü zmiana polityki prywatyzacji nastąpiła w 1998 r., wraz ze sprzedażą Banku Przemysłowo – Handlowego S.A. (partner strategiczny objął 36,7 % akcji banku),

ü w 1999 r. dokonano sprzedaży większościowego pakietu akcji Banku PeKaO S.A.

 

Konsolidacja

 

Cele konsolidacji banków:

§ osiągnięcie efektu synergii (współdziałanie, kooperacja czynników, skuteczniejsza niż suma ich oddzielnych działań),

§ lepsza pozycja na rynku,

§ większa siła kapitałowa.

 

Przebieg:

• w pierwszej połowie lat 90 mechanizmem napędzającym proces konsolidacji było przejmowanie przez silne banki instytucji będących w złej sytuacji finansowej,

• połączenia prowadzone w latach 2000 – 2002 były w dużej mierze konsekwencją wcześniejszej prywatyzacji banków krajowych i pozyskania dla nich inwestorów strategicznych.

 

 

Skutki i efekty prywatyzacji i konsolidacji:

­ dominacja banków kontrolowanych przez branżowych inwestorów strategicznych,

­ poprawa efektywności funkcjonowania banków,

­ wzrost stabilności, który jest warunkiem koniecznym prawidłowej alokacji kapitału w gospodarce,

­ szybki wzrost „ubankowienia” polskiej gospodarki,

­ usługi bankowe w większym stopniu dopasowane do potrzeb i oczekiwań klienta.

 

 

 

3. Bank, system bankowy, jego otoczenie oraz miejsce i rola w gospodarce rynkowej.

 

A. Bank centralny i wybrane instrumenty polityki banku centralnego.

B. Istota nadzoru bankowego i charakterystyka wybranych regulacji ostrożnościowych.

C. System gwarantowania depozytów.

 

a) Cel banku centralnego.

Podstawowym celem banku centralnego jest dbałość o stabilność cen.

 

Bank centralny powinien:

- dbać o stabilność systemu bankowego,

- wiązać odpowiedzialność za bezpieczny i efektywny system rozliczeń.

 

Dlaczego stabilność cen jest taka ważna?

• rosnący poziom cen (inflacja) wywołuje pewien stan niepewności w gospodarce,

• rosnący poziom cen może osłabić wzrost gospodarczy,

• przykładowo, trudniej jest zinterpretować informacje na temat cen dóbr i usług w sytuacji, gdy ogólny poziom cen ulega ciągłym zmianom, co komplikuje podejmowanie decyzji przez rząd, konsumentów, firmy,

• inflacja utrudnia planowanie przyszłości (w warunkach inflacji trudniej jest decydować, jakie fundusze należałoby odłożyć w celu zapewnienia edukacji dziecku w szkole średniej.

 

b) Funkcje banku centralnego:

{ jest bankiem rozliczeniowym banków komercyjnych,

{ jest bankiem Skarbu Państwa,

{ jest kredytodawcą ostatniej instancji (np. jeśli jakiś bank potrzebuje pieniędzy, to bank centralny w ostateczności pożycza),

{ kieruje polityką pieniężną,

{ emituje pieniądz gotówkowy,

{ utrzymuje i zarządza rezerwami dewizowymi kraju,

{ nadzoruje działalność banków komercyjnych.

 

c) Niezależność banku centralnego w gospodarce rynkowej.

û niezależność banku centralnego od władzy ustawodawczej i wykonawczej,

û tryb odwołania i powołania jego władz,

û niezależność finansowa.

 

Aby bank był bankiem niezależnym musi spełniać elementy:

¶ niezależność instytucjonalna – władze polityczne nie mogą (ani nie powinny) wpływać na funkcjonowanie banku centralnego;

¶ niezależność personalna – w przypadku powoływania władz nie ma wielorakich (wieloletnich) kadencji, np. bank europejski – członek rady jest tylko raz na jedną kadencję czyli na 8 lat;

¶ niezależność funkcjonalna – czyli działalność banku centralnego powinna być ukierunkowana na cele i funkcje banku centralnego, czyli np. nie może finansować deficytu budżetowego;

¶ niezależność finansowa – bank ma własne kapitały, własną gospodarkę finansową; budżet – finanse banku centralnego są budżetem niezależnym, nikt nie ma na niego wpływu.

 

d) Triada celów polityki pieniężnej.

q Cel strategiczny (finalny, ostateczny):

- wiąże się z kształtowaniem ogólnych warunków gospodarowania w kraju,

- bank centralny może położyć nacisk albo na potrzebę utrzymania wysokiej koniunktury i zatrudnienia albo dążyć do utrzymania niskiego poziomu cen,

- konkurencyjność celów – stabilizowanie cen i utrzymanie wysokiego zatrudnienia,

- wybór celów wynika nie tylko z przyczyn ekonomicznych, zależy od stopnia niezależności banku centralnego od rządu, czyli niezależności polityki pieniężnej od bieżących interesów politycznych.

 

q Cele pośrednie:

- są skonkretyzowane, reagują na instrumenty kształtowania polityki pieniężnej, postacią celów strategicznych,

- najczęściej podaż pieniądza (mierzona agregatami pieniężnymi), poziom i struktura ...

 

q Cele operacyjne:

- stanowią uszczegółowienie celów pośrednich.

 

e) Instrumenty polityki pieniężnej banku centralnego.

Podział I

ð instrumenty kontroli ogólnej:

- polityka rezerw obowiązkowych,

- kredyty refinansowe,

- operacje otwartego rynku;

ð instrumenty kontroli selektywnej:

- kontrola wartości kredytów udzielonych klientom,

- kontrola poziomu stóp procentowych;

ð oddziaływanie przez perswazję:

- sugestie odnośnie polityki kredytowej banków.

 

Podział II

ð instrumenty nakazowe (administracyjne):

- plationy kredytowe,

- ograniczenia oprocentowania kredytów i depozytów,

- rezerwy obowiązkowe;

ð instrumenty rynkowe:

- kredyty banku centralnego,

- operacje otwartego rynku.

 

Charakterystyka wybranych instrumentów polityki pieniężnej banku centralnego.

 

Rezerwy obowiązkowe:

Ä rezerwy odprowadzane przez bank komercyjny na rachunek w banku centralnym od zgromadzonych depozytów (kiedyś 4 % od każdego depozytu, teraz 3,5 %);

Ä instrument stosowany przez banki centralne w celu stabilizowania rynkowych stóp procentowych i wpływania na pozycję płynnościową sektora bankowego;

Ä pierwotne rezerwy obowiązkowe spełniały w dużo większym stopniu niż obecnie funkcję ochrony depozytów niż instrumentu oddziaływanie banku centralnego na zdolność kredytową banków, a tym samym na wielkość pieniądza w obiegu.

 

Kredyt redyskontowy i lombardowy :

R polityka refinansowania banków polega na udzielaniu przez bank centralny bankom komercyjnym kredytów (redyskontowego i lombardowego);

R bank centralny refinansując banki komercyjne wypełnia funkcję „kredytodawcy ostatniej instancji”;

R kredyt redyskontowy jest w gospodarce rynkowej podstawową formą zasilania finansowego banków komercyjnych przez bank centralny;

R operacja redyskontowa polega na zakupie przez bank centralny weksli, których termin wykupu jeszcze nie nadszedł, z potrąceniem od nominalnej sumy weksla (procentu).

 

Instrument interwencji banku centralnego

 

Operacje otwartego rynku:

F podstawowa forma interweniowania banku centralnego na rynku pieniężnym;

F pozwalają one bankowi centralnemu wywierać bezpośredni wpływ na ilość posiadanych przez banki płynnych rezerw i na wysokość krótkoterminowych stóp procentowych;

F polegają na dokonywaniu przez bank centralny transakcji na papierach wartościowych z bankami komercyjnymi;

F dla realizacji polityki pieniężnej istotne są krótkoterminowe walory dłużne państw zwane bonami skarbowymi.

 

I sytuacja:

Bank centralny kupuje papiery wartościowe od banku komercyjnego:

- rosną środki pieniężne na rachunku bieżącym banku komercyjnego;

- wzrasta płynność systemu bankowego.

 

II sytuacja:

Bank centralny sprzedaje papiery wartościowe bankowi komercyjnemu:

- maleją środki pieniężne na rachunku bieżącym banku komercyjnego;

- maleje płynność systemu bankowego.

 

 

 

Narodowy Bank Polski.

 

Ramy prawne:

z Konstytucja:

- NBP jest bankiem centralnym państwa, ma wyłączne prawo emisji pieniądza oraz ustalania i realizowania polityki pieniężnej;

- NBP odpowiada za wartość polskiego pieniądza;

- Zarysowano zasady działania Rady Polityki Pieniężnej.

z Ustawa o NBP – z dnia 29 sierpnia 1997 r.

 

Cele działania NBP:

J podstawowym celem działania NBP w Polsce jest utrzymanie stabilnego poziomu cen, przy jednoczesnym wspieraniu polityki gospodarczej Rządu, o ile nie ogranicza to podstawowego celu NBP,

J NBP przysługuje wyłącznie prawo emitowania pieniądza,

 

Do zadań banku centralnego należy m.in.:

- organizowanie rozliczeń pieniężnych,

- prowadzenie gospodarki rezerwami dewizowymi,

- prowadzenie bankowej obsługi budżetu państwa,

- regulowanie płynności banków.

 

Organy NBP:

a. Prezes NBP

Powołany przez sejm na wniosek Prezydenta RP na okres 6 lat, może być na 2 kadencje, przewodniczy Radzie Polityki Pieniężnej, Zarządowi NBP, Komisji Nadzoru Bankowego oraz reprezentuje NBP na zewnątrz;

 

b. Rada Polityki Pieniężnej

- w skład RPP wchodzą Przewodniczący Rady (Prezes NBP) oraz 9 członków powoływanych w równej liczbie przez Prezydenta RP, Sejm i Senat, na okres 6 lat;

- ustala corocznie założenia polityki pieniężnej;

- ustala wysokość stóp procentowych NBP;

- ustala zasady i stopy rezerwy obowiązkowej banków;

- ustala zasady polityki otwartego rynku;

 

c. Zarząd NBP

Kieruje bieżącą działalnością NBP.

 

4. Istota nadzoru bankowego i charakterystyka wybranych regulacji ostrożnościowych.

 

A. Geneza i cel działania systemów gwarantowania depozytów.

B. Rodzaje programów ochrony depozytów.

C. System ochrony depozytów....

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl