Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Scenariusz nr 7.
Jerzy Niemczuk
Nag
ï
a zmiana
Temat: Planujemy „nag
ï
e zmiany” w naszych domach.
Tok lekcji
Czynno
Ă
ci ucznia:
Czynno
Ă
ci
nauczyciela:
Potrzebne ma-
teria
ï
y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– rozdaje kartki z
rebusem
karty
z rebusem dla
ka
ĝ
dego ucz-
nia (Za
ïÈ
cznik
nr 1)
Zaj
Ú
cia rozpoczynamy od rozwi
È
zania rebusu. Po
up
ï
ywie okre
Ă
lonego czasu ochotnik podaje roz-
wi
È
zanie. Nast
Ú
pnie uczniowie wyja
Ă
ni
È
i zapisz
È
do zeszytów znaczenie zwi
È
zku frazeologicznego
b
Ú
d
È
cego rozwi
È
zaniem. (W razie trudno
Ă
ci wy-
brany ucze
ñ
mo
ĝ
e odczyta
Ê
wyja
Ă
nienie ze s
ï
ow-
nika.) Jest to pretekst do swobodnych wypowiedzi
dzieci na temat tego, jak wygl
È
da podzia
ï
obowi
È
z-
ków w ich domach rodzinnych. (Kto
ma ca
ï
y dom
na g
ï
owie
?) G
ï
os zabieraj
È
ch
Ú
tni uczniowie.
– rozwi
È
zuje rebus
– prezentuje rozwi
È
zanie
– wyja
Ă
nia znaczenie zwi
È
zku
frazeologicznego
mie
Ê
ca
ï
y
dom na g
ï
owie
[– korzysta ze s
ï
ownika frazeo-
logicznego j
Ú
zyka polskiego]
– pomaga w wyja
Ă
-
nieniu podanego
zwi
È
zku frazeolo-
gicznego
s
ï
ownik
frazeologiczny
j
Ú
zyka polskie-
go

zapisuje wyja
Ă
nienie
– dyktuje wyja
Ă
nienie
– zach
Ú
ca do wypo-
wiedzi na temat po-
dzia
ï
u obowi
È
zków
w domach uczniów
– opowiada o podziale obowi
È
z-
ków we w
ï
asnym domu
Realizacja

s
ï
ucha czytania nauczyciela

czyta cicho ze zrozumieniem
– okre
Ă
la czas i miejsce wyda-
rze
ñ

wymienia wyst
Ú
puj
È
cych
bohaterów
– wyja
Ă
nia, na czym polega
ï
a
tytu
ï
owa „nag
ï
a zmiana”
– opowiada o kolejnych dzia-
ï
aniach bohaterów podj
Ú
tych
w celu zmiany sytuacji
– czyta tekst
Nauczyciel czyta g
ï
o
Ă
no tekst, a nast
Ú
pnie robi
È
to po cichu uczniowie. Po przeczytaniu okre
Ă
laj
È
czas i miejsce wydarze
ñ
; wymieniaj
È
wyst
Ú
puj
È
-
cych bohaterów; wyja
Ă
niaj
È
, na czym polega
ï
a ty-
tu
ï
owa „nag
ï
a zmiana”, opowiadaj
È
o kolejnych
dzia
ï
aniach podj
Ú
tych przez bohaterów, aby „by
ï
o
tak jak zawsze”; wreszcie nazywaj
È
uczucia Papla
i Papli, a tak
ĝ
e oceniaj
È
zachowanie Mamli.
– prowadzi pogadan-
k
Ú
na temat tekstu


Tok lekcji
Czynno
Ă
ci ucznia:
Czynno
Ă
ci
nauczyciela:
Potrzebne ma-
teria
ï
y
Omówienie lekcji
Realizacja
– nazywa uczucia Papla i Papli
– ocenia zachowanie Mamli

zapisuje temat lekcji

czyta zadanie
– rozwa
ĝ
a zagadnienie:
Za jakie
obowi
È
zki domowe mogliby-
Ă
my odpowiada
Ê
?
, wspó
ï
two-
rz
È
c ranking diamentowy.
W tym celu:
– zapisuje w
ï
asne propozycje
– eliminuje powtarzaj
È
ce si
Ú
pomys
ï
y
– wybiera dziewi
ÚÊ
najlepszych
propozycji
– warto
Ă
ciuje podane propo-
zycje

prezentuje efekt pracy grupy
– podaje temat lekcji
– dzieli klas
Ú
na grupy
– rozdaje zadanie dla
grup, potrzebne za-
ïÈ
czniki i materia
ï
y
– udziela dodatko-
wych wyja
Ă
nie
ñ
zadanie dla
grup (Za
ï
. nr
2)
„plakat
– diament”
(Za
ïÈ
cznik
nr 3)
kolorowe
kartki papieru
(poci
Ú
te na
kwadraty odpo-
wiadaj
È
ce wiel-
ko
Ă
ci
È
polom
„diamentu”),
pisaki, klej
Po zapisaniu tematu lekcji realizuj
È
zadanie w gru-
pie. Rozwa
ĝ
aj
È
zagadnienie:
Za jakie obowi
È
zki
domowe mogliby
Ă
my odpowiada
Ê
?
Ka
ĝ
dy indywi-
dualnie zapisuje swoje propozycje na kolorowych
kwadratowych karteczkach (jeden pomys
ï
na jed-
nej kartce). Potem ca
ï
a grupa analizuje wszystkie
propozycje, jakie pojawi
ï
y si
Ú
na kartkach, odrzu-
caj
È
c powtarzaj
È
ce si
Ú
. Wreszcie dzieci wybieraj
È
dziewi
ÚÊ
spo
Ă
ród propozycji, przyklejaj
È
na plaka-
cie, ustalaj
È
c hierarchi
Ú
wa
ĝ
no
Ă
ci. Sprawozdawcy
przedstawiaj
È
efekty pracy grup.


– ustosunkowuje si
Ú
do prezentacji
Zako
ñ
-
czenie

zapisuje list
Ú
obowi
È
zków,
których móg
ï
by podj
ÈÊ
si
Ú
w domu

zapisuje tre
ĂÊ
zadania domo-
wego
– pomaga ustali
Ê
list
Ú
obowi
È
zków mo
ĝ
li-
wych do wykonania
– podaje tre
ĂÊ
zadnia
domowego
Na zako
ñ
czenie uczniowie notuj
È
w zeszycie 5–6
obowi
È
zków, które mogliby wzi
ÈÊ
na siebie, aby
ul
ĝ
y
Ê
w pracy rodzicom. Wybieraj
È
spo
Ă
ród pro-
pozycji podanych podczas prezentacji. Nauczyciel
dba o to, aby wybrane obowi
È
zki by
ï
y mo
ĝ
liwe do
wykonania. W domu dzieci realizuj
È
jeden z obo-
wi
È
zków zapisanych na li
Ă
cie i przygotowuj
È
krót-
k
È
wypowied
ě
na ten temat, uwzgl
Ú
dniaj
È
c
È
reak-
cje domowników.
Zadanie
domowe
Postanowi
ï
em,
ĝ
e po po
ï
udniu .................. . Przygotuj
Ú
ustn
È
wypowied
ě
na temat realizacji podj
Ú
tego postanowienia,
uwzgl
Ú
dniaj
È
c
È
reakcje domowników.

Za
ïÈ
cznik nr 1
Rozwi
Èĝ
rebus:
c =
Ê
z
gra
ka
+ie
k ro = m
a
[wyrazy: miecz, graca,
ï
ydka, korona, g
ï
owa] [rozwi
È
zanie:
mie
Ê
ca
ï
y dom na g
ï
owie
– „zajmo-
wa
Ê
si
Ú
wszelkimi sprawami zwi
È
zanymi z domem, mieszkaniem; odpowiada
Ê
za wszystko,
co jest zwi
È
zane z domownikami i prowadzeniem domu”]
Za
ïÈ
cznik nr 2
Zadanie
(czas na realizacj
Ú
20 minut)
x
Rozwa
ĝ
cie zagadnienie:
Za jakie obowi
È
zki domowe mogliby
Ă
my odpowiada
Ê
?
x
W tym celu najpierw niech ka
ĝ
dy z was zaproponuje i zapisze na
oddzielnych kolorowych kartkach pi
ÚÊ
propozycji. [Mo
ĝ
ecie tutaj
uwzgl
Ú
dni
Ê
w
ï
asne do
Ă
wiadczenia.]
x
Potem przedstawcie je sobie wzajemnie, przeanalizujcie wszystkie,
odrzu
Ê
cie powtarzaj
È
ce si
Ú
.
x
Nast
Ú
pnie wybierzcie dziewi
ÚÊ
najlepszych i przyklejcie na plakacie, pa-
mi
Ú
taj
È
c,
ĝ
e numery pól odpowiadaj
È
randze (wa
ĝ
no
Ă
ci) propozycji.
x
Sprawozdawca musi uzasadni
Ê
wasze wybory.
www.wsip.com.pl
69
Za
ïÈ
cznik nr 3
[Plakat proponujemy powi
Ú
kszy
Ê
na ksero do formatu A-3.]
Ranking diamentowy
70
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl