Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}Materiał szkoleniowy dla nauczycieliPierwsza pomoc przedmedyczna w nagłychwypadkach-przewodnik do prezentacji (załącznik płyta CD)Projekt „112 łączy nas” realizowanyprzez Związek Międzygminny „Perły Doliny Popradu” Piwniczna-ZdrójProjekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego FunduszuRozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu„Tatry” w ramach Programu Współpracy Transgranicznej RzeczpospolitaPolska - Republika Słowacka 2007 - 2013Egzemplarz bezpłatnyPierwsza pomoc przedmedycznaw nagłych wypadkachOpracowali:Mariusz ChomoncikMarta ChomoncikZdjęcia:Krzysztof GrucaRysunki:Stefan ChomoncikKonsultacja dydaktyczna:Dorota Ogonowska, Halina PotokPaństwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym SączuNowy Sącz 2010 r.Strona2SPIS TREŚCINumer slajduTreśćWstępTerminologia stosowana w prezentacjiPierwsza pomocKiedy pomożemy?Dlaczego się uczyćPrawoŁańcuch przeżyciaRolaświadkaPo pierwsze bezpieczeństwoKontrola zakażeńOcena bezpieczeństwaWezwanie pomocyBLS – podstawowe zabiegi ożywiająceOcena stanu poszkodowanegoNieprzytomnyUdrożnienie dróg oddechowychOcena oddechuPostępowanie z chorym nieprzytomnym oddychającymNieprzytomny, oddech nieprawidłowyZatrzymanie akcji sercaOddechy ratowniczeWarunki skuteczności akcji resuscytacyjnejDefibrylacja automatycznaCzynniki wpływające na przeżycie chorych po nagłympozaszpitalnym zatrzymaniu krążeniaPodsumowanie AEDDefinicje: niemowlę, dzieckoPodstawowe zabiegi resuscytacyjne u dzieciMetody wentylacji niemowląt i dzieciUciskanie klatki piersiowej u niemowlątUciskanie klatki piersiowej u dzieciKontynuacja zabiegów ożywiających u dzieciZadławienie u dorosłychZadławienie u dzieci i niemowlątOmdlenieDrgawkiDuszność, ból w klatce piersiowejBól brzuchaUdar mózgPodtopienieWychłodzenieOdmrożeniePrzegrzanieOparzeniePorażenie prądem elektrycznymRany, krwawieniaWstrząsKrwawienie z nosaUrazy kończynUrazy kręgosłupa i głowyNumer strony567789101113131314151616171718181921232426262727272829303132333435383940414243444748495152532345,678,910111213,1415,161718,1920212223242526,27,2829, 30,31,32,33343536373839404142,43,4445,46,4748495051525354555657,585960616263, 6465Strona366676869,707172,7374757677Ciało obce w ranieZatruciaUkąszenie przez wężaUżądlenie przez owadaWsparcie psychiczneEwakuacja poszkodowanegoChwyt RautekaOdwracanie poszkodowanego z brzucha na plecyPytania?LiteraturaNotatki5454555556585960616162Strona4WstępRosnące tempożyciarozwijających się społeczeństw pociąga za sobą ogromny wzrostodsetka nagłych zagrożeń zdrowia iżycia.Badania wykazują, iż stan wiedzy i umiejętnościpolskiego społeczeństwa w zakresie udzielania pierwszej pomocy jest niezadowalający.Śmiertelnośćprzedszpitalna (zanim poszkodowany zostanie przetransportowany dowyspecjalizowanej jednostki) w Polsce cały czas jest dużo wyższa niż w krajach EuropyZachodniej. Dlatego też, istnieje potrzeba ustawicznego kształcenia społeczeństwa polskiegow zakresie udzielania pomocy przedmedycznej celem zwiększenia szans na przeżycie ofiarróżnych zdarzeń.Zgodnie z zapisami Ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 8 września2006r.(Dz.U.2006r. Nr 191, poz.1410 z późn. zm.)Ministerstwo Edukacji Narodowej przywspółpracy z innymi resortami, przygotowało koncepcję kształcenia uczniów w zakresiepierwszej pomocy. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnegow poszczególnych typachszkół (Dz.U.2009 nr 4,poz.17), wprowadza przedmiotEdukacja dlabezpieczeństwaw ramach, którego uczniowie m.in. będą nabywali i doskonalili umiejętnościpraktyczne z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia iżycia.Od momentu wejścia wżycieustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, niekażdy może nauczać pierwszej pomocy. Ustawadopuszcza przeprowadzanie edukacjiz pierwszej pomocy przez nauczycieli.Zajęcia mogą realizować nauczyciele posiadającychodpowiednie przygotowanie, które określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26sierpnia 2009r. wsprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnychw zakresie udzielania pierwszej pomocy (Dz. U. 2009r. Nr 139, poz. 1132).Nauczyciel, którybędzie prowadzić zajęcia z pierwszej pomocy musi odbyć kurs kwalifikacyjny i ukończyć goz wynikiem pozytywnym. Po zdaniu egzaminu nauczyciel otrzyma zaświadczenieo ukończeniu kursu. Zaświadczenie jest ważne przez 5 lat co jest podyktowane zmieniającymisię wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji co taki właśnie okres.Aby zminimalizować skutki tragicznych zdarzeń, wypadków itp. należy wyposażaćuczniów już od najmłodszych lat w praktyczne umiejętności z zakresu pierwszej pomocyprzedmedycznej, kształtować w nich gotowość działania i niesienia pomocy innym, poczucieodpowiedzialności za jakość pierwszej pomocy oraz właściwe postawy etyczne.Liczne badania udowodniły, ze wiedza jest zapominana, umiejętności praktyczne nieutrwalane zanikają. W momencie stresu zostają odcięte obszary, zajmujące się myśleniemzłożonym, człowiek przechodzi do prostych dobrze znanych schematów, które możnawypracować jedyniećwiczeniamii praktyką. W nauczaniu umiejętności z zakresu pierwszejpomocy dużą efektywność i skuteczność zapewni stosowanie metod aktywnychi praktycznych w formie warsztatowej. Nauczyciel wykorzystując m.in. prezentacjemultimedialne, pokazy,ćwiczenia,symulacje, trenażery (fantomyćwiczeniowe)spowoduje,iż uczeń w szkole nabędzie wiedzę i umiejętności, które pozwolą mu na radzenie sobiew sytuacjach zagrożenia zdrowia iżycianiezależnie od tego, w jakim miejscu się onewydarzą.Realizując program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej należy postępowaćzgodnie ze słowami Konfucjusza:słyszałem i zapomniałem,widziałem i zapamiętałem,zrobiłem i zrozumiałem.Strona5
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl